Scheepseigenaar Vicky heeft pompen besteld

Het kabinet van federaal minister van Verkeer Isabelle Durant bevestigt dat de eigenaar van de tanker Vicky zaterdagmiddag een contract heeft afgesloten met de Belgische firma's URS en HYDRIX voor het overpompen van de milieubedreigende delen van de lading.

Belga

Daarmee voldoet de eigenaar aan het eerste ultimatum dat de Belgische overheid zaterdagmorgen stelde. De eigenaar moest tegen 12 uur zaterdagmiddag een contract voorleggen met een firma die minstens 700 ton zware diesel uit het beschadigde schip zal overpompen. Experts analyseren momenteel het contract over de technische elementen. Als ze voldoen zal groen licht worden gegeven om met het pompen te beginnen.

Het tweede ultimatum van de Belgische overheid stelt dat zondagmorgen voor 8 uur met het pompen moet zijn begonnen, tenzij de weersomstandigheden ongunstig zijn.

Pas als de 700 tot 1.000 ton milieubedreigende lading uit de Vicky is gehaald, krijgt de eigenaar toestemming om ook de andere niet-beschadigde lading over te pompen. Deze niet-beschadigde lading heeft nog een belangrijke economische waarde. Daardoor blijft ook de druk van de ladingeigenaar op de scheepseigenaar bestaan.

Uit vaststellingen van de scheepvaartinspectie blijkt dat de Vicky vooraan heel wat schade heeft opgelopen. Dat zegt kapitein Pierre Janssen van de maritieme inspectie. De bakboordzijde vooraan is totaal vernield tot aan het aanvaringsschot. Ook aan de langsscheepse versteviging is beschadiging vastgesteld. Het is zeker dat een deel van de lading lichte diesel in de bunkertank met zware diesel is overgelopen. In de bunkertank zit minstens 700 ton brandstof voor het verschip zelf.

Het autoschip Tricolor liep bij de aanvaring met de Vicky extra schade op, maar er zou volgens de Franse autoriteiten geen bijkomend gevaar zijn voor milieuvervuiling.

Een volgende vergadering van de crisiscel voor het rampenplan voor de Noordzee is voorzien voor maandagmorgen 9 uur. Intussen houdt een permanente cel de evolutie in het dossier bij.