Overladen vrachtwagens: opdrachtgever verantwoordelijk (Febetra)

De opdrachtgever is medeverantwoordelijk voor de overlading van vrachtwagens. Vaak is het namelijk niet de chauffeur die de vrachtwagen laadt, maar wel de opdrachtgever. Dat stelt de Federatie van Belgische Transporteurs Febetra dinsdag in een reactie op de cijfers van het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen. Daaruit bleek dat ruim de helft van de gecontroleerde vrachtwagens te zwaar beladen was.

Belga

"Overlading is een overtreding die de concurrentie vervalst en die zeker moet beteugeld worden", begint Febetra haar mededeling. Dat zou ook de verkeersveiligheid ten goede komen. Maar dan moet de overheid wel de opdrachtgever of de verlader straffen. Zij, en niet de chauffeur, laden vaak de vrachtwagens, wat betekent dat niet enkel de bestuurders verantwoordelijkheid dragen, vindt Febetra. De transporteurs vinden dat het dossier te traag vordert, en vrezen dat verkeersveiligheid geen prioriteit is voor deze regering.

"De oorzaak van spoorvorming bij de vrachtwagens leggen, is slechts een manier om de zwarte piet door te schuiven", vindt Febetra. De wegen in België zijn niet aangelegd zoals het hoort. In Nederland en Scandinavische landen is geen spoorvorming te bespeuren, nochtans mogen de vrachtwagens er flink wat meer laden dan in België. "Dit bewijst duidelijk dat de bouwnormen die voor onze Belgische wegen gehanteerd worden, te wensen overlaten", besluit Febetra.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer