Rally van Portugal: bandenkeuze blijkt moeilijk

BRUSSEL -

"Nooit van mijn leven heb ik dit gezien", zegt Bruno Thiry. Hij heeft het over de huidige weersomstandigheden in Portugal. "Ik heb nog nooit de wedstrijd van Indonesië gereden, maar ik kan me voorstellen wat de piloten toen meemaakten. Je hebt geen grip, nérgens. Ook op een recht stuk kan je van de baan gaan. Komt daar nog bij dat je één maand voor aanvang van de wedstrijd je bandenkeuze moet maken. Je mag kiezen uit 4 soorten banden, waarvan je er uiteindelijk twee van mag nemen. Wij namen type Z en ZE. Het zal hoofdzakelijk het laatste type worden, want enkel dat is geschikt voor modderige toestanden. Eigenlijk heb je hier een genre van motorcrossband nodig. Die was een maand geleden beschikbaar, maar we hebben er niet voor gekozen. Peugeot deed dat wel, je zal het verschil merken."

BELGA

Sven Smeets, co-rijder van Freddy Loix, beaamt de commentaar van Thiry, of toch bijna. "Dat de motorcrossband de ideale keuze is, betwijfel ik. Ze is zeker beter dan onze keuze, maar voor zulke weersomstandigheden bestaat doodeenvoudig geen ideale band. Wij opteerden voor bredere banden, een band voor droge omstandigheden en een band voor regenweer. Maar verre van ideaal van de huidige omstandigheden."

Freddy Loix vertelde eerder deze week dat, indien je mee wil spelen voor een podium, je van meet af aan moet aanvallen. "Die tactiek mogen we nu opbergen", gaat Smeets verder. "We gaan afwachtend starten, zien hoe de wagen zich gedraagt en hoe de concurrentie zich gedraagt. Dit wordt alleszins de zwaarste wedstrijd die we ooit gereden hebben. Eén keer hebben we min of meer gelijkaardige toestanden meegemaakt, dat was in China anderhalf jaar geleden. Maar veel hebben we daar niet gereden, na 6 proeven was het over en out voor ons. Dit willen we hier ten alle prijzen vermijden."

Bob en Tom Colsoul hebben ook reeds een aantal WK-proeven afgewerkt. Ook hier dezelfde commentaar. "Nooit gezien. We hebben geen zachte banden bij, en hier moet je zachte banden hebben. Hoe zachter hoe beter. We gaan een afwachtende houding aannemen."

Het team van Colsoul staat ook in voor het onderhoud van de Mitsubishi van Duval. "Hij beschikt wel over de goede banden", zegt Tom. "Michelin België zorgde voor vrachtwagenbanden. Het reglement om de keuze van de banden op voorhand kenbaar te maken geldt enkel voor de fabriekteams, niet voor ons. Een bijkomende troef is dat Duval beschikt over een zeer ervaren co-rijder, Jean-Marc Fortin. Het enige nadeel voor Duval is zijn startnummer, hij kreeg nummer 74 en zal veel hinder ondervinden van andere deelnemers."

Als laatste Kris Princen nog. "Ik heb twee types van banden gekozen. De echte motorcrossband en een ZA-type, dat we kunnen insnijden tot een ZE-type. Gisteren verliep alles zeer vlot. De wagen laat zich makkelijk besturen op de gravel, ik heb er vertrouwen in. Van een echte wedstrijd gaan we moeilijk kunnen spreken gezien de omstandigheden. Dat is wel spijtig, maar we gaan er toch het beste van trachten te maken."

Tijdens de shakedown vatte de Skoda van Schwarz vuur. Oorzaak was dat er olie terecht was gekomen op de uitlaat. De Octavia werd omgevormd tot een vlammenzee. Het automatisch blussysteem werkte onmiddellijk, maar volstond niet. "Gelukkig kwam Delecour aangereden die met een extra blandblusser het vuur wist te doven. De wagen had welgeteld 5 km op de teller." De rally komt niet in gedrang gezien de motor geen vuur vatte, enkel achteraan de wagen was er schade, die inmiddels hersteld is.

Het pechduiveltje blijft wereldkampioen Grönholm achtervolgen. Tijdens de shakedown raakte hij een boomstronk en beschadigde de ophanging. Hij besloot niet verder te rijden. De wagen werd later opgehaald door een takeldienst.

Aangeboden door onze partners