SOF II: Double Helix

'Soldier Of Fortune II: Double Helix', de first-person-shooter van Raven Software waar menig gamer maandenlang naar heeft uitgekeken, ligt sinds afgelopen weekend in de winkelrekken. De opvolger van de eerste SOF-hit stelt niet teleur. Een mix van spanning, bruut geweld, uitstekende graphics en geluidseffecten én een verslavende multiplayer-mogelijkheid, zullen ook van deel II een succes maken.

Kdejager

BR>

Verhaal

De eerste

Soldier Of Fortune

introduceerde het karakter John Mullins bij de gamers. Mullins, antiterrorist en huurling, maakt zijn comeback in

Double Helix

. De wapenspecialist en miltaire vechtmachine wordt opnieuw ingehuurd door de 'Shop', een geheimzinnige organisatie die het uitroeien van het terrorisme tot doel heeft. Mullins moet dit keer een terroristisch kliekje aanpakken dat van plan is om een allesvernietigend biologisch wapen los te laten op de Verenigde Staten.

Klinkt bekend? Double Helix leunt inderdaad dicht aan bij de actualiteit. Om het doel te bereiken, voer je missies uit op locaties zoals Praag, Columbia, Jordanië en Hong Kong. Daarbij beschik je over een ongekend wapenarsenaal (25 militaire wapens) met messen, granaten, machinegeweren en antitank-wapens. Wie de bedieningstoetsen nog moet leren of zijn geheugen moet opfrissen, kan aan het begin van het spel gebruik maken van de handige trainingsessie.

Geweld

Dat Mullins bepaald geen doetje is, zullen de terroristen geweten hebben. SOFII is zo mogelijk nog brutaler dan het eerste deel. Liters rondspattend bloed, vrolijk afgerukte ledematen en ijzige doodskreten dragen ongetwijfeld bij tot het 'echtheidsgehalte' van de game, maar zijn wel niet voor kinderen geschikt.

Raven vermeldt dan ook duidelijk dat het spel bestemd is voor gamers vanaf 18 jaar. Er is bovendien een mogelijkheid om de graad van geweld naar eigen smaak in te stellen en eventueel een 'kinderslot' (met paswoord) te plaatsen op deze instelling.

Graphics/gameplay

SOFII maakt gebruik van een sterk verbeterde 'Quake III Arena'-engine. De 3D-omgevingen zijn grafisch uitermate gedetailleerd en waarheidsgetrouw, let maar eens op het gras of de bladeren in de jungle. Je speelt zowel binnen als buiten; in woningen, pakhuizen, op straat, in bossen, op een vrachtwagen of in een helikopter. Wel zijn niet álle levels van een even hoogwaardige kwaliteit. Zo moet je soms ook gewoon rechtlijnig lopen door een sliert kale gangen. De stealth-missies (ongemerkt voorbijsluipen) zijn verder wat te ongenuanceerd; het detectie-alarm gaat erg snel af.

De karakters zijn piekfijn uitgewerkt (3.000 polygonen in plaats van 300 in deel I). De figuurtjes bestaan uit 36 verschillende zones die allemaal anders reageren wanneer ze een voltreffer te verwerken krijgen. Zo kan je een terrorist fataal in het hoofd raken, maar ook een geweer uit zijn hand schieten of doodleuk een arm doen verliezen. De tegenstanders zijn in SOFII overigens slimmer geworden. Hun nieuwe artificial intelligence laat hen inspelen op jouw acties. Terroristen verschuilen zich achter bomen, rennen weg voor je kogels of roepen versterking op. De verschillende types vijanden reageren anders. De verbeterde AI drijft de spanning in SOFII stevig op.

Multiplayer

Lange tijd ging het gerucht dat ‘Double Helix’ niet over een multiplayer-optie zou beschikken. Het bleef gelukkig bij een gerucht.Want SOFII mag dan wel een zéér leuk game zijn in singleplayer-mode, het wordt toch nog heel wat verslavender in multiplayer (‘Deathmatch’, ‘Capture The Flag’,‘Elimination’ of ‘Infiltration’). Vermelden we tenslotte in dit verband nog even de ‘Random Mission Generator’, waarmee je een vrijwel nieuwe map kan klaarstomen, wanneer je al de andere hebt doorgewerkt. Conclusie: op enkele kleine bugjes en enkele ietwat saaie levels na, is SOF II een absolute voltreffer.

Platform: PC
Genre: Actie
Producent: Raven Software/Activision
Prijs: 47,90 euro
Release: nu uit
Waardering: 9/10