Nieuwe televisiezender NTV op vlaamse kabel in 2003

Netwerk Televisie (NTV), de nieuwe Vlaamse zender voor computer- en internetliefhebbers, zit volgend jaar in februari of maart op de kabel. NTV gaat van start met ongeveer 2,48 miljoen euro, bijeengebracht door kleine financiers. Onderhandelingen met gewezen vtm'ers en personen bij Think Media leverden niets op. Dat bevestigde afgevaargdigd bestuurder Patrick Vaernewyck donderdag.

Belga

Het Vlaamse Commissariaat voor de Media (VCM) leverde eind december 2001 een vergunning af voor netwerk televisie. Aanvankelijk was de startdatum van de nieuwe telg in het Vlaamse medialandschap gepland voor 1 oktober 2002. "We liggen er niet wakker van dat de lanceringsdatum uitgesteld is. We gaan ons zeker niet laten opjagen door de mediapers", legt Vaernewyck uit. NTV wacht gewoon het meest gunstige commerciële tijdstip af. "1 februari 2003 (01-02-03) of 3 maart 2003 (03-03-03) zijn twee populaire data en liggen commercieel goed in de markt. Ze maken allebei evenveel kans", stelt de afgevaardigde bestuurder.

Vaernewyck geeft toe dat hij tijd verloren heeft bij het zoeken naar mogelijke investeerders. Er werd vooral tijd verloren door gesprekken met een kleine Vlaamse investeringsmaatschappij. Vaernewyck had ook contacten met enkele gewezen medewerkers van VTM, met name uit de achterban van Roland Lommé. "Maar niet met Lommé zelf".

Er werd ook onderhandeld met mediabedrijf Think Media. "Ik heb gesprekken gevoerd met enkele mensen van Think Media, maar niet met Maurice De Velder".

De gedelegeerde bestuurder van ntv wil weinig kwijt over de financiers, die zeker niet uit de klassieke mediawereld afkomstig zijn. Het startkapitaal bedroeg 650.000 euro en werd verhoogd tot om en bij de 2,48 miljoen euro.

Dagelijks zal er een half uur televisie worden gemaakt die 'in lusvorm' wordt heruitgezonden: een kwartier journaal en nog een kwartier een specifiek programma, een duidelijk afgelijnde format. Het gaat onder meer over programma's met de titels "webkl@s", "@rena" "websitestory", "cyberstudio" en "cinem@fiel".

NTV besliste om de eigen ontwikkelde formats te deponeren. "Al een tijdje hebben we het gevoel dat enkele van onze ideeën, onder meer over interactie met het publiek via internet, plots ook door andere omroepen verdacht veel aandacht krijgen. Onze formats hebben we daarom gedeponeerd", stelt Vaernewyck.

Een 20 à 25-koppige crew zal instaan voor de marketing en voor de programma's die in eigen huis, in het West-Vlaamse Hulste, gemaakt zullen worden.

Patrick Vaernewyck heeft al ervaring opgedaan in de Vlaamse media. Hij begon als correspondent bij het laatste nieuws en de Gazet van Antwerpen en deed ervaring op binnen de videowereld en als persfotograaf. Ook werkte hij reeds op diverse marketingafdelingen.