"VRT braafste concurrent voor commerciële zenders"

Op commercieel vlak is de VRT de braafste concurrent die de Vlaamse commerciële tv-zenders ooit hebben gehad. De openbare televisie had de eerste helft van het jaar met 40 procent marktaandeel de meeste kijkers, maar heeft slechts 3 procent inkomsten uit de reclamemarkt. Dat heeft Bert De Graeve, afscheid nemend gedelegeerd bestuurder van de VRT, dinsdag gezegd.

Belga

Het was een strijdvaardige De Graeve die dinsdag voor de laatste keer de verzamelde pers te woord stond. Ietwat geïrriteerd en soms boos reageerde hij op de uitgebreide berichten van de jongste weken over zogenaamde "commerciële excessen" aan de Reyerslaan, "over het klad die in de e-VRT" zou zitten en de "agressieve houding" van de VRT op de advertentiemarkt. Nog dinsdagochtend haalde de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa, moederholding van onder meer VTM, Kanaal 2 en Q-Music) uit naar de VRT. De reclamebestedingen bij de Europese televisiezenders is onlangs ferm gedaald, toch slaagt de VRT erin om haar reclame-inkomsten nog te doen stijgen, klonk het aan de Medialaan in Vilvoorde.

"De VRT is zeer creatief met reclame en dat hebben we, samen met VT4, aangeklaagd bij de Vlaamse minister voor Media Dirk Van Mechelen", aldus Peter Quaghebeur, commercieel directeur bij de VMMa, dinsdag tijdens een informeel ontbijtgesprek met de pers. Met veel gedrevenheid pakte De Graeve dinsdagmiddag uit met officiële cijfers van het Centrum voor Informatie aan de Media (CIM). "Je kunt met percentages natuurlijk alles aantonen. Het belangrijkste is dat de samenhang bekeken wordt", stelde de afscheidnemende gedelegeerd bestuurder. De bruto reclamebestedingen van de VRT-televisie stegen in 2002 inderdaad met 24,8 procent tegenover 2001: van 4,1 miljoen euro naar 5,2 miljoen euro. Het totale marktaandeel reclamebestedingen van de VRT-televisie komt daarbij op 3 pct.

VTM en Kanaal 2 hebben in 2002 een marktaandeel bruto reclamebestedingen van 76 pct (een stijging van 0,3 pct tegenover 2001) en bereikten de eerste helft van het jaar 27,8 procent van de kijkers. "Wij bereiken 40 procent van de kijkers en hebben 3 procent van de reclame-inkomsten. Als ik baas van een commerciële zender zou zijn, dan zou ik blij zijn met een concurrent als de VRT. Wij doen dus helemaal niet excessief en zijn een faire speler op de markt", aldus De Graeve. "Eigenlijk zou een commercieel directeur van een commerciële zender zich daar vragen bij moeten stellen. Het is een commerciële zender die creatief zou moeten zijn om adverteerders aan zich te binden", voegde hij er glimlachend aan toe.

De Graeve citeerde ook cijfers van VT4, die samen met de VMMa naar Dirk Van Mechelen stapte om de zogenaamde "commerciële excessen" van de VRT aan te kaarten. De commerciële zender uit Nossegem kende in 2002 een stijging van 5,7 pct van de bruto reclamebestedingen tegenover 2001: van 24,6 miljoen naar 26 miljoen euro. "Wij kennen een hogere stijging van het percentage, maar een lagere stijging van het geld. Ik zou liever de centen dan de procenten hebben".