Invoering euro deed consumptie flink dalen

De consumenten in de landen die op 1 januari zijn overgeschakeld op de euro, voelden zich zodanig onzeker over de prijzen, dat ze beduidend minder geconsumeerd hebben de eerste maanden van dit jaar. Dat stellen experten van de Europese Commissie in hun meest recente economische voorspelling. De kans bestaat dat de negatieve gevolgen van de onzekerheid nog even aanhouden.

Belga

Er is al ontzettend veel inkt gevloeid over het effect van de invoering van de euro op de prijzen. Prijsverhogingen in vooral de horeca deden de consument geloven dat er overal prijsstijgingen waren. Dat geloof wordt tegengesproken door de statistieken: het inflatiecijfer ondervond quasi geen invloed van de euro.

Economie is echter ook een zaak van psychologie. Doordat de consumenten overtuigd waren van de prijsstijgingen, en ze zich onzeker voelden bij de prijsaanduidingen in euro, zijn ze minder gaan consumeren. Dat zorgt ervoor dat de economische groei nu trager herneemt dan voorzien, ondanks een beter dan voorzien internationaal klimaat.

De experten van de Europese Commissie vrezen blijvende gevolgen.