Marc Wauters gidst ons door expo 'Modeproloog' in Modemuseum Hasselt

De nakende wereldkampioenschappen wielrennen van Zolder, in oktober, doen de wielerkoorts in Vlaanderen stijgen. Zelfs het Hasseltse Modemuseum is bezweken met 'Modeproloog', een tentoonstelling over wielerkleding. Onze reporter haalde zijn stalen ros van stal, oliede zijn benen en fietste in het gezelschap van profwielrenner Marc Wauters een verkenningsrondje op het expoparcours.

BR>

De tentoonstelling begint in de hal van het Modemuseum die voor de gelegenheid werd omgetoverd tot supporterscafé. Tien ronddraaiende fietswielen presenteren de zestien mannelijke en drie vrouwelijke wereldkampioenen uit de vaderlandse geschiedenis. Door een woud van bevoorradingszakjes die van het plafond naar beneden bungelen, banen we ons een weg naar de tweede ruimte. Een reeks truitjes siert de muur: een wollen Faema-truitje met zakken op de borst van Merckx, regenboogtruien van onder meer Freddy Maertens en Stan Ockers en de gele trui van Marc Wauters.

"Wielerkleding vind ik belangrijk in zoverre ik er op de fiets graag professioneel uitzie", zegt Wauters, "maar vermits we elk jaar het nieuwste materiaal krijgen van de ploeg is dat geen enkel probleem. Dat daar veel belang aan gehecht wordt, vind ik wel logisch: we zijn tenslotte rijdende reclameborden."

Door een digitale erehaag van joelende supporters op een groot scherm wandelen we naar een volgende ruimte waar de evolutie van schoenen, truitjes, handschoenen en helmen stap voor stap gereconstrueerd is. Een fiets uit 1938 staat tegenover de tijdritbolide van ex-renner Nico Emonds. Een gigantische stofbril blijkt de verre voorouder van een hypermoderne zonnebril. En natuurlijk ontbreken de strakke zeemlapbroekjes niet.

Of wielerkledij niet belachelijk is? "Ik vind van niet", zegt Wauters. "Mensen met een ander beroep hebben soms toch ook een specifieke werkuitrusting. Voor mij is het vooral belangrijk dat de kledij gemakkelijk zit. Het uitzicht is op de eerste plaats de zorg van de sponsor, want die moet opvallen." En dan is het tijd om zelf de benen los te gooien op een racefiets op rollen die in verbinding staat met een computer. Wauters doet de test, prutst wat aan de instellingen van het programma en constateert tevreden dat zijn werkgever zelfs langs het virtuele parcours opduikt.

Via een trofeeënkast en een krantenhoekje met artikels over het WK leidt het expoparcours naar boven. Een legertje etalagepoppen bewijst dat er een wederzijdse beïnvloeding is tussen alledaagse mode en wielermode. Terwijl Chanel en Montana zich in de jaren '80 en '90 laten inspireren door de spannende fietsbroek, ontwerpt Walter van Beirendonck een truitje voor de Torhout-Werchter Classic. In Italië doet Roberto Cavalli hetzelfde voor de flamboyante sprintbom Cipollini. "Mario is iemand die heel graag opvalt", bevestigt Wauters ons vermoeden. "Daar wordt in het peloton wel eens mee gelachen, ja. Het gebeurt dat we ons luidop afvragen: 'Wat zou hij nu weer aanhebben?'"

Voor wielertoeristen: wie de expo bezoekt in wieleroutfit, krijgt een gratis drankje aangeboden van een bekende sportdrankenproducent. Bovendien is er in het museum mogelijkheid om racefietsen te stallen. Kleine kinderen kunnen de tentoonstelling verkennen op een driewieler. De Hasseltse modeontwerper Stijn Helsen ontwierp speciaal voor 'Modeproloog' een wielertruitje dat in het Modemuseum en op wielerevenementen verkocht zal worden.

Modeproloog loopt nog tot 30 december in het Modemuseum, Gasthuisstraat 11, Hasselt. Met een toegangsticket voor het WK wielrennen krijgt u korting. Info: 011-22.17.73 of via www.modemuseum.be.