"Hou oogcontact met je kind"

Omdat elk jaar zo'n 20 kinderen in België sterven als gevolg van verdrinking, lanceren een aantal organisaties een sensibiliseringscampagne gericht op de ouders. "Vooral de leeftijdsgroep van 0 tot 4 jaar is kwetsbaar", zegt Kris Danckaert van

Kind en Gezin

.

BR>

De nakende zomervakantie is natuurlijk het gepaste moment om de campagne te lanceren, met al die spelende kinderen aan de Kust, aan tropische stranden en in zwemparadijzen. Het initiatief gaat uit van de Europese stichting voor de veiligheid van het kind, en de boodschap wordt in België onder meer verspreid door het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO), het Rode Kruis en Kind en Gezin.

In vijf jaar tijd, tussen 1992 en 1996, stierven in België 106 kinderen tussen 0 en 19 jaar; de helft ervan kinderen tussen de 0 en 4 jaar. "Deze cijfers zijn maar het topje van de ijsberg", aldus Kris Danckaert. "Niet alle verdrinkingen of bijna-verdrinkingen zijn als zodanig geregistreerd. Sommige kinderen houden er een ernstige handicap aan over. Honderden kinderen worden pas op het laatste nippertje gered."

Tuinvijvers

De doelgroep zijn kinderen van 0 tot 4 jaar omdat ze vaak overmoedig zijn en niet genoeg kracht hebben om zelf uit het water te komen, bijvoorbeeld als ze een flinke slok water binnen hebben.

Een toenemend aantal verdrinkingen of bijna-verdrinkingen gebeurt in of rond de eigen woning. "Tuinvijvers zijn de jongste jaren een echte trend geworden en ook het aantal privé-zwembaden is toegenomen. Regelmatig moeten onze verpleegkundigen er mensen op wijzen dat hun vijver niet goed afgedekt is. Een paar seconden onachtzaamheid kunnen volstaan. En vijf centimeter water kan genoeg zijn voor een klein kind om te verdrinken."

Met de campagne willen de initiatiefnemers de ouders op het hart drukken nooit hun alertheid te verliezen. "Onze voornaamste boodschap is: om het even of je kind in een opblaasbaar zwembadje speelt in de tuin, in een openbaar zwembad of aan het strand: blijf steeds in oogcontact. Je weet nooit wat er kan gebeuren."