Motorrijder ruilt koeienvel steeds vaker voor synthetische outfit

Nog niet zo lang geleden was een lederen outfit het waarmerk van de échte motorrijder, ook al betekende dat zweten bij zonnig weer, bevriezen in de kou en nat worden wanneer het regende. De motard nieuwe stijl ruilt echter steeds vaker zijn koeienvel voor een synthetische outfit, zo blijkt uit Duitse cijfers.

Belga

Drie jaar geleden noteerde de Duitse fabrikant van motorkleding en -accessoires Hein Gericke voor het eerst een marktaandeel van vijftig procent voor de kunststofkleding. Dat cijfer bedraagt intussen al 55 procent en de trend zet zich verder in het nadeel van leer.

Een en ander heeft te maken met de "verburgerlijking" van het motorrijdersheer. Motards zijn steeds minder "stoer geklede en door sociale onrustgevoelens beheerste branieschoppers, die zich 's avonds met enig machtsvertoon in het gezelschap van lotgenoten op straat vertonen", zoals de definitie van "nozem" luidt volgens van Dale. Het motorrijden is een statussymbool geworden voor hardwerkende burgers die, al dan niet in de midlifecrisis verkerend, uitdrukking willen geven aan hun individueel succes.

Maar ook de veiligheid van de kunststof outfit wordt steeds beter. Vroeger had je de keuze tussen "zweten of bloeden". Leer was warm en weinig confortabel maar bood wel de beste bescherming voor wie aan hoge snelheid over het asfalt schaaft. De kunststofkleren van de eerste generatie waren niet tegen die hoge wrijvingstemperaturen bestand en wilden wel eens smelten.

Het allermodernste materiaal moet qua "schuurbestendigheid" echter niet onderdoen voor leer, zo bleek uit tests van de Duitse automobielfederatia ADAC. Het nieuwe materiaal zit bovendien comfortabeler, laat lichaamswarmte ontsnappen en biedt betere bescherming tegen wind en regen.

Volgens Hans Sutter, woordvoerder van BMW, moet naast "passieve veiligheid" ook rekening worden gehouden met "actieve veiligheid". Passieve veiligheid is de bescherming die je nodig hebt wanneer je door omstandigheden je rijwiel moet verlaten voor het tot stilstand is gekomen. Actieve veiligheid heeft te maken met comfort tijdens de rit. "Wie veel zweet of zijn vingers voelt bevriezen, kan zich minder concentreren", aldus Sutter. Moderne motorkleding is comfortabeler en kan helpen ongelukken te voorkomen.