De nieuwigheden in de formule 1

Veiligheid-

BR> Zoals elk jaar stelde de FIA weer strengere veiligheidsnormen voorop. De voornaamste wijzigingen zijn van aerodynamische aard: de achtervleugel mag slechts uit vier delen bestaan en de voorvleugel moet 50 mm hoger staan. Bij meerdere teams geeft dat een lagere en krommere neus als gevolg. Daarmee wordt de neerwaartse druk - en dus de bochtensnelheid - omlaag gehaald. Verder zijn de normen voor de crashtest verstrengd en zitten de wielen nu met twee kabels aan het chassis bevestigd. Het geheel maakt dat de meeste auto's aanvankelijk wellicht iets trager zullen zijn dan hun voorganger. Wellicht met uitzondering van McLaren en Ferrari.

Bandenoorlog-

Michelin maakt dit jaar een einde aan het monopolie van Bridgestone. De twee topteams Ferrari en McLaren kozen voor vertrouwd rubber. Williams, Benetton, Jaguar, Minardi en Prost schakelden over naar Michelin. De verwachting is dat Michelin na verloop van tijd op het niveau van Bridgestone geraakt. Tot dan kan het misschien op bepaalde circuits of in bepaalde omstandigheden (regen, extreme hitte,...) de bovenhand nemen en voor een verrassende winnaar zorgen. De bandenoorlog maakt soms stunts mogelijk. Elke piloot moet in de race dezelfde banden gebruiken als in de kwalificaties (met uitzondering van regenweer). De kans bestaat dat een staartteam voor ultra-zacht rubber kiest en daarmee de pole rijdt. In de race moet hij dan na enkele ronden al binnen wegens de snelle slijtage, maar de publiciteit heeft hij gehad.

Tractie-control-

Had er nu al kunnen zijn, maar Ferrari en zijn satellietteams (Minardi, Prost en Sauber) gingen dwars liggen. Daarom komt het technisch snufje er pas vanaf de vierde race in Barcelona. Tractie-controle betekent dat het elektronische brein van de wagen verhindert dat de achterwielen doorslippen. De piloot geeft gewoon plankgas en de elektronica zorgt dat de kracht optimaal op de weg wordt overgezet. In het dagelijkse verkeer is tractie-controle stilaan ingeburgerd en brengt het extra-veiligheid, vooral in de regen. In de F1 is eigenlijk iedereen tegen, omdat het doseren van het gas precies een van de moeilijkste aspecten van het racen is, waarmee de goede rijders zich onderscheiden van de middelmaat. Toch besliste de FIA tractie-controle in te voeren, omdat algemeen bekend is dat sommige teams stiekem gelijkaardige systemen gebruikten, die de controleurs niet konden opsporen. 'Een verbod dat je niet kan controleren, schaf je beter af', is de filosofie. Tractie-controle zal zorgen voor minder rijdersfouten, voor minder kanonstarts (pech voor Verstappen) en voor minder bandenslijtage. Ook de bediening van de koppeling is vrij gegeven, wat de weg opent voor een volledig automatische versnellingsbak. Een systeem om het startsignaal elektronisch op te vangen - en dus de menselijke reactietijd uit te schakelen - is verboden.

Verjonging-

Met Alonso (19), Bernoldi (22), Montoya (25) en Raikkonen (21) telt het circus dit jaar vier

rookies

. Dat is vrij veel, want in de 52-jarige geschiedenis van de moderne F1 hadden amper 300 piloten het geluk een Grand Prix te betwisten. Ter vergelijking: de Space Shuttle heeft meer mensen naar de ruimte gevoerd. Buiten dat viertal zijn ook Burti (25), Button (21), Heidfeld (23), Marques (25), Mazzacane (25) en Ralf Schumacher (25) nog vrij jong, zodat de gemiddelde leeftijd lager dan ooit ligt: 27,3 jaar. De oudjes van het peloton zijn Alesi (36), Irvine (35) en Panis (34). Jos Verstappen wordt zondag 29 jaar. Eén keer raden wat zijn droomcadeau is.