Delhaize ziet omzet met bijna 18 % toenemen

Print
Delhaize Groep heeft in 2001 zijn omzet met 17,8 procent zien stijgen tot 21,4 miljard euro. Dat heeft financieel directeur Craig Owens donderdag op een persconferentie gemeld. De nettowinst na goodwillafschrijvingen en uitzonderlijk resultaat viel met 7 procent terug naar 149,4 miljoen euro.
De winstdaling is volgens Delhaize te wijten aan een uitzonderlijke last voor de sluiting van de Amerikaanse joint-venture Super Discount Markets en lasten verbonden aan het Tsjechische filiaal Delvita.
De bedrijfscashflow (EBITDA) ging met 29,4 procent omhoog tot 1,65 miljard euro. Het operationeel resultaat (EBIT) steeg met 24,6 procent tot 921,3 miljoen euro.

In 2002 wil Delhaize Groep ongeveer 715 miljoen euro investeren. De Groep voorziet zijn verkoopnetwerk uit te breiden met 136 winkels tot een totaal van 2.580 vestigingen. In België wil Delhaize 61 nieuwe winkels openen om tegen het einde van dit jaar 736 vestigingen te tellen.
Het belangrijkste commercieel initiatief in België is de lancering van de nieuwe verkooppolitiek 'every day low prices' begin dit jaar, gericht op de verhouding prijs-kwaliteit. Volgens Renauld Cogels, CEO Europa bij Delhaize Groep, is het nieuwe beleid alleszins "veelbelovend". Zo bespaart de distributiegroep "een enorm bedrag" door het niet langer verspreiden van reclameblaadjes.