Wrak van het Jaar is rijonwaardig en levensgevaarlijk

Print
De wagen die de federatie van de autohandelaars Federauto dit jaar heeft verkozen tot Wrak van het Jaar is een rijonwaardige en levensgevaarlijke kar. Visueel is aan de wagen niets op te merken, maar uit een analyse van het diagnosecentrum van de VAB in opdracht van het TV1-programma Ombudsjan blijkt duidelijk dat de wagen eerder al in een zwaar ongeval betrokken was. De herstellingen nadien werden uitgevoerd zonder de meest elementaire veiligheidsvoorschriften na te leven, stelt de VAB.
Het Wrak van het Jaar werd donderdag voorgesteld in de gebouwen van Federauto in Woluwe.

De wagen werd in het buitenland gekocht. "Hij was echter niet voorzien van het identificatieplaatje, waarop het chassisnummer staat en het proces-verbaal van goedkeuring dat aangeeft dat het type wagen in kwestie in orde is", verklaart Maarten Matiënko van VAB. "De wagen kon dus nooit ingeschreven worden, wat meteen voor administratieve problemen zorgde voor de dame die de auto aangekocht had".

Het diagnosecentrum van de VAB voerde een onderzoek met zeer gesofistikeerde opsporingstechnieken. Naast een verfdiktemeter en een meetbank voor het chassis, werd ook een miniatuurcamera gebruikt waarmee in gesloten holle ruimtes kan gekeken worden. "Het onderzoek toont duidelijk aan dat dit een zeer onveilige wagen is", zegt Matienko. "Een leek ziet niet wat er allemaal mee gebeurd is, maar voor iemand met een beetje verstand van een wagen is één blik onder de motorkap voldoende om deze auto af te schrijven".
Om de sporen van het ongeval weg te werken, werd het volledige koetswerk bijgewerkt met polyester. Het werd bovendien helemaal herspoten, op sommige plaatsen zelfs zo vaak dat het meettoestel de dikte van de verflaag niet meer kon meten. Door die oplapbeurt is het voor het blote oog niet te zien dat de auto rijonwaardig is.

Erger is het gesteld met het chassis van de wagen. De bodemplaat is uit 3 delen samengelast, waardoor de auto aan stevigheid inboet. Een verstevigingsbalk aan de chauffeurszijde werd over een lengte van één meter weggezaagd. Daardoor biedt de wagen bij een zijdelings ongeval geen enkele weerstand meer. "Een andere wagen rijdt bij een zijdelings ongeval meteen in op de chauffeur", becommentarieert Maarten Matiënko van VAB.

De bodemplaat van de wagen vertoont over de volledige breedte een dwarsbreuk. Die is met een dichtingsproduct opgevuld. "Bij een frontale of achterwaartse aanrijding zal de wagen in twee stukken breken. Het voertuig is levensgevaarlijk omdat de veiligheidskooi zwaar beschadigd is", luidt de conclusie van de VAB-analyse.

Maar het houdt niet op bij het chassis. De geometrie van de wagen vertoont ernstige afwijkingen. Zo staat het linker achterwiel 1,5 cm meer naar achteren dan het rechter. "De wagen kan nooit rechtuit rijden, er zal steeds een afwijking zijn", stelt de VAB. En mocht de bestuurder ooit willen remmen, dan komt hij waarschijnlijk in grote problemen. "De ABS werkt niet, er is een groot risico op slippen bij noodstop".
Als gevolg van het ongeval is het hele chassis en koetswerk naar links geplooid. Dat werd bij de herstelling niet gecorrigeerd. En het houdt niet op. "De versnellingsbak komt uit een ander voertuig van een later bouwjaar. Dit wijst eerder op gesjoemel met afgedankte of zelfs gestolen voertuigen", meent de VAB.

Ook de motor werd niet correct geplaatst, wat ongewone trillingen van het motorblok veroorzaakt. En met die motor blijkt wel meer niet in orde. Zo is de leiding van de actieve koolstoffilter, die vermijdt dat brandbare gassen van de benzinetank in de lucht komen, afgesneden. Daardoor is er een groot risico op brand of ontploffing. De chauffeur stapt beter niet in de auto in de winter, als hij dat nog durft. "Er is geen antivries in de koelvloeistof van de motor. Bij extreem vriesweer bevriest de motor".
De lijst kan nog verder aangevuld worden met slechte ruitenwissers, een portierslot dat niet werkt, de ventilator die slechts op een stand werkt, ... "Dit is duidelijk een zeer erg geval. Het gaat om een zeer onveilige wagen. Mocht de bestuurder in een ongeval betrokken raken, dan was de kans zeer groot dat hij er het leven had bij ingeschoten", besluit Matiënko.