"Ontslag is antwoord op te hoog oplopende kostenstructuur"

Print
Voor Telenet is de aankondiging om 139 mensen af te danken een antwoord op de "te hoog oplopende kostenstructuur", aldus woordvoerder Kris Naessens.
Het kabelbedrijf beklaagt zich al langer over kosten die te hoog oplopen. Recent leidde dat nog tot prijsstijgingen en een dito verontwaardiging bij de klanten. Die herinnerden zich immers nog goed de belofte van goedkope tarieven bij Telenet.

Vooral het moderne telefoonverkeer van vaste naar mobiele toestellen, met zeer hoge interconnectietarieven, speelt Telenet naar eigen zeggen parten.
Tweede element is de zoektocht naar extra kapitaal, in de vorm van een lening van 1,35 miljard euro. De nieuwe eigenaar van Telenet, het Amerikaanse Callahan, heeft grote moeite om de lening rond te krijgen, gezien de slechte situatie op de financiële markten.

Vakbondsman Marc Van Thielen zag besparingen in het personeelsbestand al enige tijd aankomen. "Telenet is vier jaar geleden van start gegaan met 50 personeelsleden en in een snel tempo opgeklommen tot bijna 1.000 werknemers. Bij momenten waren er 50 aanwervingen per maand, wat blijkens de aankondiging van vandaag te optimistisch was." "In Telenet moest men toen wel geloven", zegt Van Thielen nog. "Het was een prestigeproject dat in eerste instantie als vastetelefonie-operator mikte op een stuk van de Belgacom-koek. Verwacht werd dat de winst snel zou komen, maar dat was buiten internet en de mobiele telefonie gerekend".
Van Thielens collega Magalie Verhaegen informeert op dit moment het personeel. Het is nog niet duidelijk hoe die gaan reageren.