WK-rally Zweden - Grönholm (Peugeot) stevig leider

Print
Ook na twee dagen sneeuwpret blijven de Finnen de lakens uitdelen in het hoge Noorden. Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) vergrootte zaterdag zijn voorsprong ten opzichte van Harri Rovanpera (Peugeot 206 WRC) en kan zondag voor de tweede keer de Rally van Zweden winnen. Onze landgenoot Freddy Loix (Hyundai Accent WRC) blijft het goed doen. Hij staat voorlopig vierde maar voelt de hete adem van Burns in zijn nek.
Er was geen houden aan zaterdag, en dan hebben we het over Grönholm. Op de eerste rit van de dag na, won de Fin alle overige ritten: 5 stuks in het totaal waardoor hij zijn minieme voorsprong van gisteren, zijnde 0.9 seconde, vergrootte tot 50 seconden op zijn teamgenoot Rovanpera. Grönholm kan zondag voor de tweede keer in Zweden winnen. Voor Peugeot zou dat de derde keer op rij zijn.
Niet dat Rovanpera pech had of van de baan was gegaan. Neen, hij moest zijn meerdere erkennen in zijn landgenoot en kon niets anders dan toekijken. Er rest hem niets anders dan zijn tweede plaats veilig te stellen op zondag en belangrijke punten te pakken voor de merkentitel.

De verrassing van de wedstrijd komt uit het Hyundai-kamp. Op krukken buiten de wagen, supersnel erin: Loix kan het nog, snel zijn. Zaterdag wist de Belg over Paasonen naar een vierde plaats te wippen. "Ik vertelde het vrijdag nog aan een journalist: geef mij een wagen die ik naar eigen hand kan afstellen, een team dat me steunt, en ik kan snelle tijden neerzetten. Dat zijn we nu volop aan het bewijzen. Het is eigenlijk spijtig dat we zo snel uitvielen in Monaco. Maar nu bewijzen we dat onze goede prestatie, ook al duurde die maar één rit lang, geen toeval was in de Monte-Carlo."
Loix staat nu vierde maar mag zich aan een helse strijd verwachten op zondag. Op een vijfde plaats staat immers wereldkampioen Richard Burns (Peugeot 206 WRC). Vrijdag stond deze nog op een 11e stek, zaterdag klom hij op kousenvoeten naar de vijfde plaats. Maar niet enkel Burns vormt een bedreiging, ook de Zweed Kenneth Eriksson (Skoda Octavia WRC) aast op de vierde plek. De mix van ervaring, terreinkennis en een betrouwbare wagen, zorgen er voor dat de Zweed zo hoog staat.

Ook zaterdag waren er weer pechvogels, beginnend met Petter Solberg. Na 20 km in de eerste rit van de dag, moest hij met motorproblemen aan de kant. Exit Subaru dus, momenteel leider in de tussenstand van het merkenkampioenschap.
Maar ook Colin Mc Rae (Ford Focus WRC) deelde in de klappen. Nadat hij het snelst was op de eerste rit van de dag, wou hij blijkbaar nog een tandje bijsteken in de daarop volgende rit. Een tandje teveel blijkbaar want de Schot zag een wiel afbreken van zijn Focus.
Resultaat: 3 minuten verlies en alle hoop verloren op een eindzege in Zweden. Ook Jani Paasonen (Mitsubishi Lancer WRC) verloor tijd toen hij een wiel verloor van zijn Mitsubishi. Een laatste opgave viel te noteren van Toni Gardemeister (Skoda Octavia WRC) nadat hij over de kop ging in de laatste proef van de dag. Ook Sebastien Loeb (Citroën Xsara WRC) maakte een slipper waardoor hij tijd verloor.

Tot slot nog een woordje uitleg bij de schitterende prestatie van François Duval (Ford Focus WRC). Debuterend tussen de fabriekswagens, in een wedstrijd compleet verreden op besneeuwd wegdek, is op zich al moeilijk genoeg. Komt daarbij dat Duval zaterdag als eerste de weg op moest. En toch staat hij op een twaalfde plaats algemeen. Ronduit schitterend.