Ford Genk schrapt 1.400 banen

Zes maanden na de zware herstructureringen bij Opel in Antwerpen, krijgt de Vlaamse automobielindustrie opnieuw een klap. Ook Ford Genk gaat jobs schrappen: het bedrijf wil de komende twee jaar 1.400 banen kwijt.

BR> Dat zal gebeuren zonder naakte ontslagen. De Amerikaanse multinational laat Genk nochtans niet los. Hij investeert de komende jaren liefst 900 miljoen euro (36,3 miljard frank) en breidt de productie zelfs uit.

Het zat er al een tijd aan te komen. De directie van Ford Genk heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat de realisatie van het masterplan van algemeen directeur Jan Gijsen banen zou kosten. Dat masterplan moet Ford Genk tegen 2004 op het niveau van de andere Europese Ford-fabrieken brengen.

De hele ombouw van de fabriek "tot een uiterst flexibele, hoogtechnologische productievestiging" zal ruim 900 miljoen euro vergen. Genk moet in 2004 of 2005 de productie van de populaire Transit afstaan aan Turkije. Wel blijft Genk de enige fabriek waar de Mondeo wordt geproduceerd. En het krijgt er twee nieuwe modellen bovenop, de Galaxy en de Focus, terwijl ook wordt gedacht aan een kleinere monovolume.

Producktieverhoging

Dat alles gaat gepaard met een productieverhoging van 400.000 naar 450.000 wagens per jaar, waarvoor drie ploegen worden ingeschakeld. Zonder de flexibiliteit zullen er volgens de directie 2.400 banen verdwijnen. Nu wordt dit afgeremd tot 1.400 afvloeiingen. Die zouden de komende twee jaar op vrijwillige basis gebeuren. De onderhandelingen daarover moeten nog beginnen. Lukken die niet, dan dringen zich andere scenario's op.

In een eerste reactie noemen de vakbonden die in Antwerpen over de herstructurering van Opel onderhandelden, de investeringen bij Ford zeer hoopgevend. Op sociaal vlak roepen zij hun collega's op, front te vormen met de andere Europese Ford-fabrieken.