Zes Antwerpenaren op de tien voor "A" op KBC-toren

Zes Antwerpenaren op de tien willen dat de rode letter "A" die tijdens het modejaar op de KBC-toren (de "Boerentoren") in Antwerpen is aangebracht, een permanent karakter krijgt. Dat heeft een enquête via het internet, een initiatief van het Antwerpse onderzoeksbureau Chikwadraat, uitgewezen.

BELGA

BR>

Frank Geudens, bestendig-afgevaardigde van de provincie Antwerpen en stichter van ABBA ('A Behouden op Boerentoren van Antwerpen') ziet in de resultaten een stimulans om door te gaan met de actie 'behoud de A'.

Meer dan 4.300 internetgebruikers, voornamelijk uit de provincie Antwerpen (76 pct), hebben hun stem uitgebracht. 63 procent was voor de A, 37 pct tegen. De voorstanders noemen de A een symbool voor Antwerpen, tegenstanders vinden de leter ronduit lelijk. Vooral vrouwen en jongeren zijn voor, ouderen en mannen meestal tegen. Opvallend is dat slechts drie procent van de deelnemers de A erkent als symbool van het modejaar in Antwerpen.

Chy-kwadraat noemt de resultaten niet representatief, wel sterk indicatief. Dat heeft te maken met de leeftijd van de deelnemers, (veel meer jongeren dan ouderen stemden mee), met hun woonplaats (het waren niet allemaal Antwerpenaren), maar ook met het niet-selecteren van de deelnemers.

Deputé Frank Geudens (SP.A) wil dat de A die deze week wordt afgebroken, wordt vervangen door een nieuw exemplaar. Hij heeft samen met de Antwerpse schepen Erwin Pairon zijn voorstel bepleit bij schepen Eric Antonis van de stad Antwerpen en toegezegd naar een goed ontwerp te zullen zoeken. ABBA kijkt ondertussen uit naar sponsors. De kosten worden geraamd op 125.000 euro. "Een ronddraaiende A kan, bij gebrek aan geld, niet", zegt Geudens.