Virgin Express ziet verkoopcijfers toenemen

Luchtvaartmaatschappij Virgin Express heeft zijn verkoopcijfers in januari 2002 - tegenover januari 2001 - zien toenemen met 65,4 procent. Dat meldt Virgin Express donderdag. Dit cijfer is exclusief de commerciële overeenkomst met DAT. Virgin Express meent dat de Belgische reismarkt een nieuw evenwicht bereikt heeft, na de onstabiliteit ten gevolge van de aanslagen in de Verenigde Staten en het faillissement van Sabena.

BELGA

Het aantal reservaties via internet steeg vorige maand met 56 procent. Virgin Express verkocht ook 23,9 procent van de zetels via GDS (global distribution system). Dankzij dit ticketloze systeem kunnen reisagenten on-line boeken via hun reservatieterminals. De kosten voor Virgin Express liggen hierbij meer dan 80 procent lager dan de systemen waarvan de traditionele luchtvaartmaatschappijen gebruik maken. De verkoop via GDS vertegenwoordigt 31 procent van de inkomsten uit lijnvluchten. De inkomsten op de vluchten tussen Brussel en Malaga, Barcelona, Kopenhagen, Rome, Londen-Heathrow, Milaan-Linate, Madrid en Nice - de acht lijnen die ook vorig jaar werden aangevlogen - stegen met 59,9 procent. Opmerkelijk is dat ongeveer 50 procent van de passagiers die bij Virgin Express boeken, zakenreizigers zijn. Heel wat bedrijven trachten door de economische terugval immers allerlei kosten, inclusief de reiskosten, te drukken, aldus Virgin Express. Bovendien zouden heel wat zakenreizigers de diverse tarifaire beperkingen, die de traditionele luchtvaartmaatschappijen opleggen voor dag- en midweekretourvluchten, "grondig beu" zijn