Vrachtwagenchauffeurs mogen 60 uur werken

Print
Het Europees Parlement en de lidstaten staan dichtbij een akkoord over de werkuren van vrachtwagenchauffeurs. Door het compromis zouden ook zelfstandige chauffeurs te maken krijgen met Europese regels over de maximale werktijd.
BR>
Onderhandelaars van het Parlement en de Raad forceerden dinsdagavond een doorbraak in het voorstel over de werktijden in de sector van het wegtransport. Beide instellingen waren het reeds eens over een maximale werktijd van 48 uren per week. Die kan eventueel oplopen tot 60 uren, maar dan moeten die overuren in een periode van vier maanden gerecupereerd worden. De bepalingen over zelfstandige chauffeurs blokkeerden evenwel een definitieve overeenkomst.

Volgens het akkoord van dinsdag zal de toekomstige richtlijn na een bepaalde overgangsperiode ook van toepassing worden op zelfstandigen. Het Europees Parlement pleit voor een periode van zeven jaar, maar hierover bestaat nog geen overeenkomst. Bovendien bestaat nog steeds de mogelijkheid dat sommige zelfstandige chauffeurs niet getroffen zullen worden door de richtlijn. Hierbij zal dan rekening worden gehouden met de structuur van de transportsector en de precieze werkomstandigheden in de verschillende lidstaten. Finland bijvoorbeeld beschikt over vele lange wegen en ondervindt concurrentie van de goedkopere arbeidskrachten in buurland Rusland. De Commissie moet deze aspecten bestuderen en twee jaar voor het einde van de overgangsperiode voorstellen formuleren.