Vervoer neemt steeds grotere hap uit gezinsbudget

Print
Belgische gezinnen geven alsmaar meer uit aan vervoer. Dat blijkt uit een studie van het Nationaal Instituut voor Statistiek die woensdag werd vrijgegeven. In 2000 ging 14 procent van het gezinsbudget naar vervoer, in 1999 was dat nog maar 12,4 procent. Ook de uitgaven voor multimedia (gsm, internet) groeien.
BR>
Het bedrag voor de aankoop van auto's nam in 2000 toe met 1,3 procent. Als verklaring wijst het NIS naar het autosalon en de gunstige conjunctuur in 2000. Belgen trokken ook meer geld uit voor het vervoer per vliegtuig (+1,4 procent). Dat betekende dus een gevoelige verhoging van het vervoersbudget.

De sector telecommunicatie blijft het goed doen, vooral door het gebruik van de gsm (+ 1,7 procent). Er sloten zich in 2000 ook meer Belgische huishoudens aan op het internet (24,1 procent in 2000 tegenover 13,5 procent in 1999). Daarvan heeft 7,2 procent een betaalabonnement.

Belgen moesten vorig jaar, door de prijsstijging in de sector, ook meer spenderen aan verwarming en brandstof. Vergeleken met 1999 daalt het aandeel van voeding en kleding lichtjes in 2000. Ook gaven Belgen vorig jaar iets minder uit aan gezondheid dan in 1999. Het totaal van de bestedingen van een doorsnee Belgisch huishouden is in 2000 lichtjes verder omhoog gegaan. Het bedroeg 1.143.381 miljoen frank, dat is 4 procent hoger dan in 1999 en 8 procent hoger dan in de periode 1997/1998.