600.000 folders voor zwakke euro-consument

Print
Naar schatting tien procent van de bevolking zou grote moeilijkheden kunnen ondervinden bij de overgang naar de euro. Daarom lanceert het ministerie van economische zaken, op iets meer dan twee weken voor de invoering van de eenheidsmunt, twee campagnes om de overschakeling voor de 'zwakkere' consument te vergemakkelijken.
BR>
Het eerste initiatief is de verspreiding van gebruiksvriendelijke folders -getiteld: "De euro? We zijn er klaar voor!"- met daarin tabellen die onder meer de prijs van een brood en een postzegel in frank en in euro vergelijken. Bovendien waarschuwt de folder voor mogelijke oplichters die misbruik maken van de overschakeling. Achteraan de folder staat een groen nummer voor mensen met vragen of klachten in verband met de invoering van de euro.

In totaal werden liefst 600.000 folders gedrukt. Daarvan worden er 100.000 verspreid via de ocmw's, 100.000 via de Rijksdienst voor Pensioenen, 200.000 via de post ten behoeve van gehandicapte personen en 100.000 -35.000 in het Turks en 65.000 in het Marokkaans- via het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. De overige 100.000 folders worden bedeeld in de periode voor en na de invoering.

Het tweede initiatief is de uitzending van in totaal 60 tv-spots. Elk spotje, dat zowat tien seconden duurt, stelt een gekend product voor en geeft de prijs ervan in euro. De spots zullen te zien zijn op zowel nationale (VRT, VTM, RTBF en RTL) als lokale tv-zenders. Tussen 16 en 25 januari worden, naar aanleiding van de soldenperiode, de spots nog eens getoond op de regionale zenders.