Melk- en fruitdrankjes Nutricia naar Coberco

Print
Nutricia Dairy and Drinks Group, de melk- en fruitdrankenafdeling van Nutricia, is nu officieel een stuk van het Nederlandse Friesland Coberco Dairy Foods. De afdeling zal voortaan Friesland Dairy and Drinks Group heten. Maar de producten worden ook de volgende twee jaar nog onder de naam 'Nutricia' verkocht. Dat is maandag bekend gemaakt in Bornem. Daar blijft het Vlaamse hoofdkwartier voor Nutricia babyvoeding gevestigd, naast het hoofdhuis van het nieuwe Friesland Coberco.
Nutricia Dairy and Drinks Group is een wat moeilijke naam voor bekende merkproducten als Chocomel/Cécémel, Fristi, Nutroma en Extran, met aanverwante producten voor de Duitse en de Hongaarse markt. De groep heeft ook zuivelbedrijven in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland en in Centraal-Europa, samen goed voor een omzet van 400 miljoen euro (meer dan 16 miljard frank) en 4.400 werknemers. Maar Nutricia, een afdeling van de Koninklijke Numico N.V., wil zich in de toekomst toeleggen op de aanmaak van babyvoeding, klinische voeding en voedingssupplementen. Dus moest het bedrijf de drankenafdeling kwijt.

De Nederlandse multinationale onderneming Friesland Coberco Dairy Foods Holding N.V. bleek onmiddellijk geïnteresseerd. Friesland staat voor producten als Friesche Vlag, Appelsientje, CoolBest, FruitConnection en Taksi. In het voorjaar van 2001 hebben Friesland Coberco en Nimico de overnameplannen bevestigd. Maar het laatste woord was voor de mededingingsautoriteiten van de Europese Unie en de Centraal Europese landen. Die zijn eind november akkoord gegaan.
Friesland Coberco betaalt 664 miljoen euro voor Nutricia Dairy and Drinks Group en werkt deze maand aan de integratie van de verschillende diensten binnen de Friesland groep.