"Twee pijnpunten in Biac-DAT-constructie"

Print
Mochten de gewesten via luchthavenexploitant Biac investeren in luchtvaartmaatschappij DAT, dan zal de Europese Commissie twee aspecten van zeer nabij bekijken. Ten eerste: gaat het om verdoken staatssteun? Ten tweede: kent Biac DAT voordelen toe die de andere luchtvaartmaatschappijen ontzegd worden. Dat heeft een commissiewoordvoerder maandag meegedeeld.
Een echte reactie van de Europese Commissie op de jongste Belgische luchtvaartplannen, is nog onmogelijk door de vaagheid van die plannen. Toch kunnen via de algemene regels ernstige kanttekeningen worden geplaatst. Zo wordt iedere investering door de overheid of door een overheidsbedrijf bekeken op de verwachtingen inzake rendabiliteit. Als er geen redelijke kans is op winst, wordt die investering bekeken als verdoken staatssteun.

Tweede pijnpunt is dat er geen discriminatie mag zijn, geen privileges. Biac moet haar 'eigen' luchtvaartmaatschappij gelijk behandelen als alle andere. Volgens de woordvoerder van Loyola de Palacio, EU-commissaris voor Vervoer, zit je met dergelijke constructie altijd in een ongemakkelijk parket. Altijd zal er wel een verdenking zijn van bevoordeling, die echter altijd zeer moeilijk zal te bewijzen zijn.