Mollekens en Cohen winner Belcar

Print
FRANCORCHAMPS - Kurt Mollekens en Stéphane Cohen wonnen zondag in Francorchamps de voorlaatste manche om het Belcar-kampioenschap. Met hun Porsche 996 GT2 uit het wereldkampioenschap waren ze sneller dan Patrick Schreurs en Kurt Thiers, de nieuwe leiders in het GT-kampioenschap. De grote favoriet, de Chrysler Viper van het GLPK-team, viel andermaal uit. Dit keer door een spin van Eric Geboers in de opwarmronde.
BR>
Kurt Mollekens en Stéphane Cohen komen normaliter uit in het FIA-GT-kampioenschap. Hun deelname aan de Belcar was eigenlijk louter bedoeld als een test, maar leverde wel een overwinning op.
Mollekens: «Dit seizoen was bedoeld als een ontwikkelingsjaar, maar we hebben eigenlijk maar weinig gereden. Zeker op het circuit van Francorchamps, waar we een groot overstuur-probleem hadden. Daarom hebben we besloten mee te doen. Van bij het begin was duidelijk dat onze grootste concurrent de Viper van Longin-Geboers was. Toen de piste tijdens de kwalificaties opdroogde, nam die ook de pole. Maar in de opwarmronde zag ik Geboers een spin maken voorbij Les Combes. De andere Viper van de Nederlanders Roos-Van der Zwaan kon even aanklampen, maar toen ik wat agressiever ging dubbelen, moest hij lossen. Achteraf viel hij nog uit.»

In de Belcar kan een gastwagen geen punten afnemen van de vaste kampioenschapsrijders. Achter Mollekens en Cohen ontspon zich dan ook een ander gevecht, met de titel in de GT-divisie als inzet. Het GLPK-duo Patrick Schreurs-Kurt Thiers haalde het met de biturbo-Porsche. Albert Vanierschot en Fred Van Roey finishten direct achter hen. Slecht nieuws dus voor de Houthalenaren Dimitri Cuyvers en Erik Bruynoghe (BMW Z3), dat bovendien ook nog punten zag verloren gaan door een sterke zet van Vanierschot. De AD-baas had de tweede wagen van het team aan het snelle duo Verbergt-Hemroulle toevertrouwd.
Bruynoghe: «We gaan naar de slotrace met een achterstand van drie punten op de biturbo van Schreurs. Ontgoocheld? Enerzijds niet, omdat we weten dat het niet aan ons ligt en omdat we toch zeker zijn van de titel in de GTB-klasse. Anderzijds wel, omdat de Z3 niet liep zoals het hoort. De wegligging was slecht, wellicht door de banden. Geen kwaad woord over het team, want het is puur een kwestie van budget. Met meer centen konden we nieuwe banden, een aangepaste achterbrug en een frissere motor monteren. Spijtig dat je op die manier niet je leidersplaats kan verdedigen. Ik ben niet eens zeker dat ik de slotrace kan rijden. Of we nog een kans maken? Op regelmaat niet. Alleen als de biturbo in de problemen komt, maken we nog een kans.»

Uitslag:
1. Mollekens-Cohen (Porsche 966 GT2) 49 ronden
2. Schreurs-Thiers (Porsche 996) op 1'20"366
3. Vanierschot-Van Roey (Porsche 993) 1'56"618
4. Verbergt-Hemroulle (Porsche 996 SC) 1'57"472
5. Penders-Goossens (Porsche 996 GT3) 1 ronde
6. Bouvy-Kropp (Porsche 996 GT3)
7. Stoeltie-Huisman (BMW M3)
8. Selleslagh-Vannerum (Ford Mondeo)
9. Pensis-Severich (BMW 320 STW)
10. Cuyvers-Bruynoghe (BMW Z3 Coupé)
11. Kuismanen-Hasenbichler (Audi 80 Competition)
12. Kenis-Stevens (BMW M3)
13. Wauters-Wauters (Porsche 964)
14. Lambrecht-Schrauwen (Porsche 996 GT3)
15. Van Rossem-Van Hooydonk (Posche 996) 3 ronden
16. Theuws-Wuytens (BMW E36)
17. Beliën-Michiels (BMW M3)