WK-rally Nieuw-Zeeland: Burns leidt na 2de dag

AUCKLAND -

Na de tweede dag in de rally van Nieuw-Zeeland, de tiende manche om het wereldkampioenschap, heeft de Brit Richard Burns (Subaru) de leiding overgenomen van Kenneth Eriksson (Hyundai). Zoals verwacht werd het klassement duchtig dooreengehaald: Eriksson zakte van de eerste naar de elfde plaats. Freddy Loix (Mitsubishi) viel terug van vijf naar tien.

AFP

BR>

Onze landgenoot stond na de eerste dag niet op de zesde plaats, zoals eerst was weergegeven, maar schoof nog een plaatsje op naar stek nummer vijf, omdat zijn voorganger Petter Solberg (Subaru) vrijdagavond laat nog tien seconden straftijd kreeg aangesmeerd voor een 'jumpstart'. Twee spins en een uitstapje in het decor tijdens de vijftiende special lagen aan de oorzaak van Loix' achteruitgang in het klassement op de tweede wedstrijddag.

Loix: "Ik maakte enkele foutjes en spinde tot tweemaal toe. Op KP 15 kwam ik slecht neer na een jump en ging even van de baan. Feit is dat je nu ziet dat de wagen echt niet meer mee kan. Tommi (Mäkinen) start op een nog betere positie dan Burns. In tegenstelling van daar voordeel uit te putten verliest Tommi veel tijd op de collega's die samen met hem vertrekken. Het is wachten op de nieuwe wagen, die stukken beter is dan de huidige. Maar je mag niet verwachten dat de wagen dadelijk tegen de concurrentie zal opkunnen. Dat is niet pessimistisch, maar realistisch denken."

De tweede dag begon met de langste proef van het kampioenschap. De proef van Parahi naar Ararua was maar liefst 59 km lang. Burns deed daarover 20 seconden beter dan zijn landgenoot Colin McRae (Ford), maar de Fin Harri Rovanpera (Peugeot) deed nog iets beter. 0.3 sec om juist te zijn, een miniem verschil over 59 km. Burns nam in de KP wel de leiding over van Eriksson. Eriksson moest bijna twee minuten prijsgeven op Rovanpera. En ook Freddy Loix kreeg er van langs. Hij verloor 1'40". "Ik ben te voorzichtig geweest. Ik wou de banden sparen, maar achteraf bekeken was dat niet nodig geweest", zocht hij een uitleg.

Een Burns vol vertrouwen ging verder op zijn elan. Van de zeven nog te rijden klassementsritten liet hij zes keer de snelste tijd optekenen en bouwde hij zijn voorsprong verder uit. Met de 89 km aan klassementsritten voor de boeg op zondag had het team uitgeteld dat hij 30 seconden voorsprong nodig had, om aan de slotdag te beginnen. Het werden er uiteindelijk 40.

Colin McRae (Ford), die als derde startte zaterdag, wist de schade te beperken tot 42 seconden. Hij volgt in tweede stelling. Wil hij zondag Burns vatten, moet hij een halve seconde per km sneller gaan dan Burns. McRae heeft de wedstrijd reeds drie keer gewonnen en weet dat als hij hier de zege kan pakken, hij de leiding overneemt in het WK.

Op een derde plaats staat Rovanpera. De auteur van de snelste tijd op de lange openingsproef profiteerde maximaal van zijn startpositie en rukte van een twaalfde naar een derde plaats op, op 1'05" van Burns.

De huidige wereldkampioen Marcus Grönholm (Peugeot) zakte van een tweede naar een vijfde plaats. Tommi Mäkinen klom zeven plaatsen naar de zevende stek, maar staat op dit ogenblik nog altijd niet in de punten. Ford kan hier een goede zaak doen, Mitsubishi een hele slechte, want de Fin Toni Gardemeister staat pas op een zestiende plaats op ruim acht minuten van de leider. Net als in Finland verkoos het team om Loix niet te nomineren en haalde het een zogeheten 'specialist' in die wel punten zou pakken. Die laat het echter zowel in Finland als in Auckland afweten.

Klassement na 2de dag (na 16 specials):

1. Richard Burns/Robert Reid (GBr/Subaru Impreza WRC) 2u56'03"6

2. Colin McRae/Nicky Grist (GBr/Ford Focus WRC) op 0'42"6

3. Harri Rovanpera/Risto Pietilainen (Fin/Peugeot 206 WRC) 1'05"2

4. Carlos Sainz/Luis Moya (Spa/Ford Focus WRC) 1'27"5

5. Marcus Gronholm/Timo Rautiainen (Fin/Peugeot 206 WRC) 1'42"5

6. Didier Auriol/Denis Giraudet (Fra/Peugeot 206 WRC) 1'43"0

7. Tommi Makinen/Risto Mannisenmaki (Fin/Mitsubishi Lancer) 2'42"8

8. Petter Solberg/Philip Mills (Noo-GBR/Subaru Impreza WRC) 3'06"9

9. Alister McRae/David Senior (GBr/Hyundai Accent WRC2) 3'27"4

10. Freddy Loix/Sven Smeets (BEL/Mitsubishi Carisma GT) 4'34"3

11. Kenneth Eriksson/Staffan Parmander (Zwe/Hyundai Accent) 4'41"0

12. François Delecour/Daniel Grataloup (Fra/Ford Focus WRC) 5'15"4

13. Toshihiro Araï/Glenn Macneall (Jap-GBr/Subaru Impreza) 7'01"6

14. Possum Bourne/Craig Vincent (NZl/Subaru Impreza WRC) 7'11"3

15. Manfred Stohl/Peter Muller (Dui/Mitsubishi Lancer GrN) 8'06"5

16. Toni Gardemeister/Paavo Lukander (Fin/Mitsubishi Lancer) 8'46"7

Winnaars van specials:

1ste dag: Gronholm (KP1, KP4), Solberg (KP2, KP3), Auriol (KP5 ex-aequo), Eriksson (KP5 ex-aequo), C. McRae (KP6), Sainz (KP7, KP8)

2de dag: Rovanpera (KP9), Burns (KP10, KP11, KP12, KP13, KP15, KP16), Auriol (KP14)