Campagne voor meer vrouwen in ICT-sector

"Vrouwen en informatica. 100 procent compatibel." Met die slagzin lanceerde minister van arbeid Onkelinx dinsdag een nieuwe sensibiliseringscampagne die meer vrouwen moet overhalen om in de informaticabranche aan de slag te gaan. In de ICT-sector zijn slechts 17 procent van de werknemers vrouwen.

BELGA

Van de Belgische internauten is slechts 30 procent van het vrouwelijk geslacht. Op basis van die vaststellingen willen de initiatiefnemers de integratie van vrouwen in de sector verbeteren. Het project, dat de naam Electronica meekreeg en mee wordt gefinancierd door het Europees sociaal fonds, krijgt vorm door een mediacampagne met advertenties in de nationale vrouwenbladen en het economisch weekblad Trends. Affiches zullen worden verspreid in Brussel, Luik, Namen, Charleroi, Gent en Antwerpen. Een groen nummer (0800/95.813) is ter beschikking waar informatie te verkrijgen is over opleidingen, de tewerkstellings- en doorgroeimogelijkheden. De campagne richt zich overigens ook naar de werkgevers, bij wie vaak vooroordelen leven over de tewerkstelling van vrouwen in hun ICT-afdeling. "Heel wat vrouwen schrikken terug voor de nieuwe technologieën, omdat ze te technisch zouden zijn," zei minister Onkelinx tijdens een persconferentie. De campagne is een onderdeel van een breder actieplan dat de mentaliteit terzake moet wijzigen. De minister vreest dat de nieuwe technologieën tot een sociale breuk kunnen leiden tot zij die er toegang toe hebben en zij die er geen toegang toe hebben