"Niet direct bij baas klagen over lastige collega"

Eenieder die moeilijk kan werken met een "lastige" collega moet er enkel de baas bij roepen als alle andere middelen uitgeput zijn, zo hebben Duitse deskundigen aangeraden.

BELGA

Volgens het Duitse magazine Handelsblatt Karriere signaleert iemand die bij de baas komt aankloppen over een andere collega twee dingen. Ten eerste dat hij of zei de situatie niet meer alleen de baas kan en dat hij of zei de collega(e) verklikt. Meestal geldt trouwens de klager achteraf als de "moeilijke".

Het blad waarschuwt - hoe gerechtvaardigd de klacht ook is en hoeveel de andere collega's er kunnen bij winnen - voor het direct bekritiseren van een onbeminde collega. Interesse tonen kan wonderen opleveren bij het ontmijnen van een crisis.

Handelsblatt Karriere raadt daarom aan, hem of haar te vragen waarom hij of zij zo handelt, om tot de kern te komen van het problematisch gedrag van de collega. Een collega dient de indruk te krijgen dat de anderen het echt wel willen begrijpen en iemand niet voor het voetlicht willen brengen. Een minuutje interesse kan jaren van gehakketak beëindigen. En alle betrokken partijen dienen samen een oplossing te vinden.

Aangeboden door onze partners