Fans rouwen om Aaliyah

Print
In duizenden reacties op internet rouwen fans om Aaliyah, de Amerikaanse R & B zangeres en actrice die afgelopen zaterdag om het leven kwam bij een vliegtuigongeluk. "Weet dat het o.k. is om te huilen", schrijft 'site manager' Quinn in het Aaliyah Remembrance Book. "Ze is als de Prinses Diana van onze hiphop gemeenschap."
Een internetsite toont foto's van het wrak van de Cessna 402, waarin Aaliyah zou terugkeren naar de Verenigde Staten na opnames voor de videoclip van haar nieuwe single Rock the Boat op de Bahama's. Het toestel stortte neer aan het einde van de startbaan op het vliegveld van Marsh Harbour, waarschijnlijk als gevolg van een motorstoring, brak in tweeën en vloog in brand. Zes inzittenden, onder wie de 22-jarige Aaliyah, waren op slag dood. De drie anderen bezweken later aan hun verwondingen. Ook de vliegtuigstoel waarop het lichaam van Aaliyah werd gevonden is op internet te zien.

De in Brooklyn geboren Aaliyah (Swahili voor 'de hoogste, meest geëxalteerde') Haughton timmerde op het moment van haar tragische dood flink aan de weg. Als elfjarig meisje had ze al gezongen in de begeleidingsgroep van haar aangetrouwde tante, soulzangeres Gladys Knight. Haar debuutalbum 'Age Ain't Nothing but Number' leverde haar op 15-jarige leeftijd al goud op en de single 'Are You That Somebody' was een grote hit. 'If Your Girl Only Knew' van haar tweede album kreeg dubbel platina. En vorig jaar kwam de definitieve, wereldwijde doorbreek met de hit 'Try Me', waarvoor ze ook een Grammy nominatie ontving in de categorie Beste R & B Zangeres. Daarnaast nam haar acteercarrière, begonnen toen Aaliyah als zesjarig meisje een weesje speelde in de musical 'Annie', een vlucht. Vorig jaar debuteerde ze op het witte doek in de film 'Romeo Must Die' en ze was gecontracteerd voor de delen twee en drie van 'The Matrix'. Een grootschalige promotiecampagne voor haar laatste album 'Aaliyah', met videoclips en een tournee, stond op stapel.

Maar site-manager Quinn van www.aalyahonline.com weet nu dat 'we morgen niet cadeau krijgen'. "We moeten voor de dag van vandaag leven en - nu - het meeste uit ons leven halen, zoals ook 'Babygirl' dat deed", is de les die hij trekt uit de dood van zijn idool. "Ik herinner me Babygirl. Haar lach. Hoe ze het scherm deed oplichten, de kamer deed gloeien. Ik herinner me haar nummers, en haar stem. Ze zal zeer worden gemist."