Helaas... terug naar school

Print
Onze jonge lezers zullen het wellicht niet graag lezen, maar vandaag gaat hun laatste weekje vakantie in. In de warenhuizen waaien de wimpels met de wat hatelijke slogan Terug naar school. De nieuwe boekentassen zijn aangekomen. Ze zijn duurder, mooier en groener dan ooit tevoren. Wie zeker wil zijn dat hij dit bepaalde schooltasje met dat soortelijk gewicht en die bepaalde kleuren nog vindt, kan maar beter zo snel mogelijk naar de winkel trekken. Binnen een goede week rinkelt de schoolbel immers weer.
BR> Maar een goede tip: blader voor u gaat winkelen eerst eens door uw portefeuille, of neem een bankkaart mee. Want de trendy rugzakken en hippe kaftjes worden alsmaar duurder. De jongste dertien jaar stegen de studiekosten in het secundair onderwijs met maar liefst 55 procent, zo liet minister Marleen Vanderpoorten uittellen. En dan was de stijgende prijs van het papier niet eens meegerekend.
Het mag wat kosten voor de modale ouders. "Goed begonnen, is half gewonnen", denken ze. Dus laten ze de kinderen op die eerste dag van het schooljaar met het nieuwste tasje en het tofste broekje en het leukste hemdje door de grote poort stappen. Assorti, als het even kan.
"Vooral modebewuste mensen kopen de duurdere tassen voor de kinderen", zegt Carine Vanharen, verkoopster in een handeltje in schoolgerief. "Ze kopen boekentasjes die goed bij de kleding passen. Dat is nieuw. Het hangt ook een beetje af van de reclame die wordt gevoerd. Een aantal jaren geleden lanceerde Greenpeace in de zomer bijvoorbeeld een grote publiciteitscampagne. Toen waren die spullen ook erg in trek. Maar die rage lijkt nu voorbij."
"De gemiddelde klant spendeert 2.000 à 3.000 frank aan schoolmateriaal. De oudere kinderen mogen zelf beslissen wat ze kopen, jongere kinderen krijgen alles opgedrongen. Kleuters moeten maar zelden iets van die grote merken. Ze voelen zich meer aangesproken door spulletjes van de zogenaamde kleine merken. En toch blijven die uiteindelijk altijd staan. Ook al zijn ze goedkoper." En daar zitten Kabouter Plop, Samson & Gert en K3 ongetwijfeld voor iets tussen.

Maar ouders hebben duidelijk het beste voor met hun kinderen. Weg dus met de tassen die de ruggen van onze toekomst voor het leven krom trekken. De toekomst is aan de boekentassen op wieltjes en de rugzakken. Meer bepaald de trolley-rugzakken, want die beschikken over het bijkomende voordeel van een ingebouwd rolsysteem dat vermijdt dat de kleren vuil worden. En dat is dan weer goed voor het milieu, want op die manier moet moeder minder wassen.
"Het moet allemaal gebruiksvriendelijker én milieuvriendelijker", legt Delhaize-woordvoerster Vannessa van Delft uit. "Kinderen zijn nog altijd gek op pennenzakken met de figuurtjes van Winnie the Pooh, Mickey Mouse en Harry Potter. Maar de kleuren moeten minder sterk zijn. Pasteltinten zijn in. En de kinderen willen geen producten meer die slecht zijn voor het milieu. Dat leren ze nu op school. De kinderen zijn BAS'ers geworden: Bewuste Aankopers van Schoolgerief. Dat is ook een nieuwe en niet te stoppen trend."
"Tot voor enkele jaren kochten wij dat groene schoolmateriaal niet aan omdat het te duur was voor de consument. We raakten het niet aan de straatstenen kwijt. Maar de tijden veranderen. De consument wil nu betalen voor een product met een BIO-label. In vergelijking met vorig jaar verdubbelen wij daarom ons aanbod met milieuvriendelijk schoolgerief. We verkopen lijm zonder solventen, balpennen van afbreekbaar karton en schriftjes met gerecycleerd papier. Dat is wat de kinderen willen."
Een trend die ook Carrefour niet is ontgaan. "Wij ondertekenden al voor de tweede keer op rij de campagne Ik kleur mijn schooljaar groen", zegt persverantwoordelijke Geneviève Bruynseels. "We bieden een 85-tal groene artikelen aan in verschillende productfamilies. De artikelen zijn makkelijk herkenbaar dankzij de speciale affichering met de tekening van BAS, het riddertje met het groene masker, de mascotte van de campagne."
Klein begonnen is half gewonnen, denken het ministerie en de winkelketens die aan de campagne meewerken dan. Akkoord, voor de jongeren zelf zou het nog leuker zijn om al die groene spulletjes gewoon thuis te gebruiken, maar ja, je kan nu eenmaal niet alles hebben. Eén troost weliswaar: nog tien maanden en het is alweer grote vakantie!