Virgin Express in kort geding tegen Sabena

Print
Het conflict tussen Sabena en Virgin Express dat nu is uitgemond in een kort geding voor de Brusselse handelsrechtbank, is het gevolg van overcapaciteit in de luchtvaartsector. Dat meent gedelegeerd bestuurder van Virgin Express, Neil Burrows.
"Virgin Express heeft al aan het probleem van overcapaciteit gewerkt door een aantal bestemmingen te schrappen, met positief resultaat", luidde het. Zo boekte de Belgische luchtvaartmaatschappij afgelopen kwartaal voor het eerst winst voor belastingen. "Maar de weigering van Sabena om nog langer 96 zetels van enkele Virgin-vluchten op zich te nemen, lost het probleem van overcapaciteit niet op. Het verschuift enkel het risico", meent Virgin Express.
Sabena wil vanaf het komende winterseizoen af van haar verplichting om 96 zetels van de Virgin-vluchten naar Londen, Barcelona en Rome op zich te nemen. De in problemen verkerende luchtvaartmaatschappij wil terug naar de situatie van voor 1999, toen ze respectievelijk 80 en 85 zetels van de Virgin-vluchten afhandelde. Volgens juridisch adviseur van Virgin Express, Ignace Bral, hoopt Sabena op die manier het risico op Virgin Express af te wentelen.
"Rekening houdend met het aantal vluchten per dag, betekent een terugkeer naar de 80/85-verdeling voor Virgin Express een verlies aan inkomsten van 15 miljoen euro per jaar", aldus Bral. Hij gaf toe dat dit het verschil kan maken tussen een break-evenresultaat of niet.
De reden waarom Virgin Express gekozen heeft voor een gerechtelijke procedure in kort geding en niet voor arbitrage zoals in het contract voorzien, is volgens de juridisch adviseur de duur van een arbitrageprocedure. Aan de rechter zal gevraagd worden een dwangsom per dag op te leggen dat Sabena haar verplichting niet nakomt. Het kort geding werd afgelopen vrijdag ingediend en zal woensdag voorkomen. Een uitspraak wordt binnen enkele weken verwacht.