Internetbroker opent "echte" winkel

Print
Aandelen kopen via internet is sneller en goedkoper dan met een telefonische opdracht aan iemand van de bank. Maar helemaal zonder menselijk contact kan het toch niet, denkt Kalo Bagijn, commercieel directeur van 'internetbroker' Binck. Gisteren opende Bick aan de Amsterdamse Vijzelstraat zijn eerste 'beleggingswinkel', waar klanten kunnen aanlopen voor persoonlijk advies, om te bladeren in financiële kranten en tijdschriften en om een effectenorder te plaatsen.
BR>
Een winstmaker zal de luxueuze ontvangstruimte, op een van de duurste punten van het Amsterdamse centrum, niet worden, verwacht Bagijn, maar dat hoeft ook niet. De ruimte is bedoeld als 'menselijk' visitekaartje. Om de naamsbekendheid te vergroten en klanten te binden. Voorbeeld is de Amerikaanse internetbroker Charles Schwab, die in de VS al 400 beleggingswinkels heeft en daarmee volgens Bagijn goede zaken doet en het minder zwaar heeft dan internetbrokers zonder winkels. "Onze winkel voelt bijna als een bank. De mensen voelen zich daardoor een beetje dichter bij hun geld dan via een computerverbinding alleen", aldus een Amerikaanse beleggingswinkelier van Schwab in New York die Bagijn gisteren in een filmreportage aan het woord liet.

De winkelopening komt op een moment dat internetbrokers worden geplaagd door kelderende omzetten. Vooral particulieren zijn door het slechte beursklimaat stil gevallen en hebben het afgelopen halfjaar gezorgd voor een daling van het aantal internetorders met 26 procent. Kleine spelers zoals Binck _van beursbedrijf AOT_ en Alex _van Bank Labouchère/Dexia_ die met lage tarieven opboksen tegen de ' grote drie, Rabo, ING/Postbank en ABNAmro, hebben daar last van. Maar volgens Bagijn is Binck ondanks een omzetdaling per klant nog steeds winstgevend, doordat het aantal klanten groeit. De meeste van de 5000 klanten zijn zakelijke beleggers zoals beleggingsfondsen, die de particuliere pijn compenseren. "We groeien nog altijd met 8 procent per maand in omzet en winst. Voor ons is de band met onze klanten van groot belang."