Herstructureringsplan City Bird nog niet bekend

Print
De inhoud van het herstructureringsplan voor de Belgische chartermaatschappij City Bird is nog niet aan de vakbonden meegedeeld, dat verklaarde vakbondsafgevaardigde Michel Boels (BBTK) na afloop van de ondernemingsraad donderdag. "We gaan daarom bij de rechtbank aandringen om de consultatieperiode in het kader van de wet-Renault te verlengen tot 60 dagen", aldus Boels.
BR>
De wet-Renault op het collectief ontslag voorziet in een periode van 30 dagen waarin de vakbonden alternatieve voorstellen kunnen lanceren. Die termijn is sinds afgelopen week aan het lopen, toen de directie van City Bird een eerste ondernemingsraad bijeenriep. De vakbonden drongen er donderdag alvast op aan om reeds een oplossing te zoeken voor de werknemers die de chartermaatschappij vrijwillig willen verlaten. "Er zijn al een aantal mensen vertrokken, we willen een goede regeling voor de andere kandidaten", aldus Boels. City Bird, dat sinds begin juli van een gerechtelijk akkoord geniet, moet herstructureren. Indien de cargo- en langeafstandsvluchten zoals de vakbonden vrezen worden stopgezet, staan er 200 jobs op de tocht. Mits vrijwillig vertrek zouden de sociale gevolgen minder zwaar kunnen zijn.

Op de ondernemingsraad van donderdag stelde de personeelsafvaardiging onder meer vragen over de toestand van het concordaat en het aantal werknemers dat het bedrijf al heeft verlaten. Ook werden vraagtekens geplaatst bij de positie van Thomas Cook, dat met zijn merken Neckermann, Sunsnacks, All Seasons en Pegase van de charters van City Bird gebruik maakt. "Wil Thomas Cook investeren in City Bird of is ze integendeel op zoek naar een andere luchtvaartmaatschappij", vraagt Boels zich af. Een antwoord hierop wordt volgende week verwacht.

De volgende ondernemingsraad is voor 28 augustus gepland. Een maand later moeten de schuldeisers zich dan uitspreken voor de Brusselse handelsrechtbank. Daar zal vooral de positie van Boeing cruciaal worden voor het overleven van City Bird, meent de vakbondsman. De Amerikaanse vliegtuigconstructeur diende naar verluidt een miljardenclaim in. Dat is het gevolg van het vervroegd opzeggen door City Bird van een leasingcontract voor drie MD 11's. De contractbreuk is te wijten aan het op zijn beurt vervroegd opzeggen van een leasingakkoord door Sabena en dit in het kader van de BlueSky-besparingen. City Bird legde hiervoor reeds een provisie van 2,14 miljard frank aan. "We zullen de druk op Boeing opvoeren om hen op hun verantwoordelijkheid voor de werknemers van City Bird te wijzen", aldus Michel Boels.