Sombere gezichten op grootste popmuziekbeurs

Print
Het gaat bergafwaarts met de muziekindustrie. Dat blijkt al uit het aantal standhouders op de Popkomm, 's werelds grootste beurs voor popmuziek, die het afgelopen weekeinde in Keulen werd gehouden. Het aantal deelnemers was voor het eerst - zij het licht - afgenomen. Het is ook zichtbaar op de gezichten in de congreszalen van de beurs, waar popdeskundigen zich somberend buigen over de toekomst van de popmuziek. Sinds een paar jaar is de Popkomm verworden tot de jaarlijkse klaagzang van de muziekindustrie. In het Starmaker-tijdperk immers kan iedere jongere zich laten opsluiten en voor het oog van de camera uitgroeien tot popster, terwijl echte talenten knarsen tandend toekijken en niet aan de bak komen. Sinds de start in 1989 is de Popkomm elk jaar verder uitgegroeid tot het huidige mediaspektakel, met optredens van bijna zeshonderd bands en miljoenen bezoekers. Overal in het centrum van Keulen klinkt muziek en de beurshal zelf is drie dagen lang een orgie van geluid. Het hoort allemaal bij de glanzende buitenkant van het muziekfeest.
BR>
De keerzijde van het succes komt steeds duidelijker naar voren. De grootste bedreiging voor de muziekbusiness is de cd-piraterij, die onstuitbaar doorzet. Hoewel de totale omzet van geluidsdragers in Nederland nog stabiel bleef, is met name de verkoop van singles in 2000 sterk teruggelopen. Tegelijkertijd werden in Nederland ruim 50 miljoen blanco cd's gekocht. Muziek en vooral singlehits worden op grote schaal gedownload van het internet en op cd gezet. Dit fenomeen gaat dit jaar dramatische vormen voor de muziekindustrie aannemen, zo blijkt uit de jongste cijfers in Duitsland. In het eerste halfjaar van 2001 is de markt voor geluidsdragers in Duitsland met ruim 10 procent afgenomen. Vooral cd-singles en verzamel-cd's werden minder verkocht. De omzet daalde met 13 procent.

Daartegenover staan ruim 300 miljoen downloads en meer dan 130 miljoen gebrande cd's in Duitsland, gemeten over de laatste twaalf maanden; drie maal zoveel als in een jaar eerder. De dreigende afbraak van de muziekindustrie speelt zich vooral achter de schermen van de Popkomm af. Op de beursvloer zelf heerst nog de glans en glitter van de buitenkant. Conamus bijvoorbeeld, de Nederlandse organisatie voor popmuziek, strooit met verzamel-cd's van nieuw talent. Ook op muziekgebied grote landen als Groot-Brittannnië en Frankrijk delen met een gulle glimlach cd's uit aan de bezoekers. Andere landen storten hun muziek via boxen over de bezoekers uit en proberen daarbij te concurreren met radio- en televisiezenders, muziekuitgeverijen en platenmaatschappijen.

Ook de digitale muziekindustrie is goed vertegenwoordigd op de Popkomm, met een opmerkelijk ruim aanbod van dvd-bedrijven. Frappant is de rol van E-plus, een Duits telefoniebedrijf dat hoofdsponsor is van de Popkomm. In het centrum van Keulen heeft het bedrijf een grote ruimte opgebouwd waar muziekfans kunnen chatten, sms'en of zich in een virtuele wereld begeven. Speciaal lokmiddel is de E-Plus Music Zone. Daar kunnen jongeren zelf dj worden door muziek te mixen en te scratchen en vervolgens op een cd te branden. Zo kan iedereen die thuis nog geen brander heeft, met eigen ogen zien hoe makkelijk het is om zelf muziek op cd te zetten.