FINLAND voorbeschouwing

Print
Rally van Finland JYVSKYLA Marc CORNELISSEN Finland mag dan in de zomer een idyllisch mooi land zijn, veel valt er niet te beleven. Zoals een autosportkampioen onlangs vertelde: «The only things to do are fishing and..., well, another f-word.» Waarop de man fijntjes aanvulde: «En in de winter is het te koud om te vissen.
» Onze vriend vergat even de autosport. Finland past bijzonder streng de verkeersregels toe. Getuige daarvan onze landgenoot Larry Cols, die afgelopen week tijdens de verkenningen drie dagen rijverbod kreeg. Maar naast de openbare weg, op de vele landwegen en 's winters op de dichtgevroren meren, wordt naar hartelust gestoeid met oude Escorts en Manta's. Het verklaart voor een groot stuk de Finse successen in de autosport. Keke Rosberg, JJ Lehto, Mika Hakkinen, Mika Salo en Kimi Raikkonen..., nergens ter wereld vind je meer F1-piloten per duizend inwoners. Bovendien domineerden die vijf miljoen Finnen ook de rallygeschiedenis. Om het lijstje te beperken tot de wereldkampioenen: Ari Vatanen, Hannu Mikkola, Timo Salonen, Juha Kankkunen, Tommi Makinen en Marcus Gronholm. De Rally van Finland, de vroegere Rally van de 1.000 Meren, is het grootste sportevenement van het land en krijgt dit jaar een unieke dimensie. Na de zege van Makinen in Kenia telt de Fin 23 WK-zeges, precies even veel als Juha Kankkunen, Carlos Sainz en Colin McRae. De half-gepensioneerde Kankkunen kreeg een fabriekswagen bij Hyundai, zodat het kwartet samen op zoek kan naar nummer 24. De grootste kanshebber van de vier is Tommi Makinen, momenteel WK-leider. De voornaamste outsiders is - hoe kan het anders? - ook een Fin: wereldkampioen Marcus Gronholm, die er dit jaar nog niet veel van bakte. Sinds de eerste editie in '51 slaagden konden trouwens maar twee niet-Skandinaven zegevieren op het heel typische parcours: Carlos Sainz en Didier Auriol. Wat maakt dat parcours dan zo typisch? De enorm hoge snelheden, het vloeiende, onverharde parcours, de ontelbare jumps, dikwijls gevolgd door een haakse bocht. De thuisrijders - Makinen en Kankkunen wonen op een steenworp van het rallycentrum in Jyvaskyla - kennen alles uit het hoofd en zijn van kindsbeen vertrouwd met de karakteristieken. Zoals Loix steevast zegt: «Laat de Finnen naar Ieper komen en ze kunnen mij ook niet volgen.»