Michael Schumacher wereldkampioen

Print
BOEDAPEST - Michael Schumacher kan alle records in de Formule 1 breken. Eind 2004 loopt het contract van de Duitser bij de Italiaanse renstal Ferrari af. Sinds zondag is hij al in bezit van overwinningen in 51 Grote Prijzen en vier wereldtitels. Nog even en de 32-jarige racer is echt de beste.
BR> "Misschien ben ik niet zo'n slechte piloot", grijnsde hij zondagmiddag na zijn winst in Hongarije, waar hij vier races voor het einde van het seizoen zijn wereldtitel veiligstelde.

De overheersing van Schumacher dit seizoen was groot. De Duitser startte de verdediging van zijn wereldtitel met zeges in Australië en Maleisië. Races waarin Mika Hakkinen, vooraf als zijn grootste concurrent getipt, voor McLaren slechts één keer de finish haalde en daarmee een luttel punt scoorde. Coulthard deed het voor McLaren beter, maar keek na twee Grote Prijzen ook al tegen een achterstand van tien punten aan. Schumacher zou de voordelige marge slechts even afgeven.

Heel even, na de Grand Prix van San Marino, dacht Coulthard mee te kunnen strijden om de titel. Het gat was gedicht maar na Monte Carlo - de zevende Grote Prijs - was Schumacher oppermachtig. In het prinsendom bleef de Schot bij de start staan, waarna Schumacher zijn vierde wedstrijd won. Coulthard kwam niet verder dan twee punten en zag de Duitser daarna nooit meer terug in de WK-stand.

Schumacher stond tot nu toe negen keer op pole, won zeven wedstrijden. "Toen ik in Boedapest arriveerde, had ik geen goed gevoel. Vraag me niet waarom, ik weet het zelf niet. Vervolgens pak ik de polepositie, win ik de race, heb ik het recordaantal zeges van Prost geëvenaard en vier wereldtitels in bezit. Het is allemaal wat veel om dat op dit moment te begrijpen", was zijn geëmotioneerde eerste reactie. "Maar dit is een prestatie van het hele team. En er is geen beter team."

David Coulthard kondigde voor de Hongaarse Grand Prix nog aan alles te doen een vroege beslissing in het WK te voorkomen. Het lukte de Schot niet, al maakte hij het de Ferrari's nog wel moeilijk. Schumacher en Barrichello moesten voortdurend op hun tellen passen. Schumacher ging in de 29ste ronde voor de eerste keer tanken en keerde als derde terug op de piste. Coulthard maakte vier ronden later een tussenstop. Hij kwam voor Barrichello terug en de voorsprong van Schumacher slonk. De tweede pitstop werd Coulthard fataal. Terug op de baan schoof Barrichello keurig voorbij, waarna de Zuid-Amerikaan het afstoppende werk voor de leidende Duitser perfect uitvoerde. "Vaak denk ik dat ik alles droom", zei Schumacher aan de vooravond van zijn vierde titel. "Hij is in Italië populairder dan de Paus, nu is hij 'onsterfelijk'", meende manager Willi Weber.

En dat voor een jongen die zich met 1000 mark zakgeld, etend in een pizzahut in augustus '91 meldde voor zijn eerste Grand Prix in het Belgische Spa. Schumacher haalde zijn eerste twee wereldtitels voor Benetton. Toen hij dat team in 1995 verliet voor de miljarden van Ferrari, schudden veel insiders het hoofd. De Duitser bracht wel de rust terug in de Italiaanse renstal, al jaren snakkend naar een wereldtitel. "Michael is zijn geld meer dan waard", is de overtuiging van Ferrari-directeur Luca di Montezemolo.
"Hij staat boven iedereen", stelde de Noord-Ier Eddy Irvine zaterdag al in Boedapest vast. De Jaguar-piloot schreef in zijn column voor een Britse krant een grote ode aan de Duitser.

Voor Irvine is er geen grotere in de formule 1-geschiedenis. "Hij zal tot het einde van zijn contract bij Ferrari in 2004 de sport domineren. Hij kan met zeven wereldtitels afscheid nemen. Ik zie niemand die hem de komende jaren van zijn troon kan stoten. In mijn ogen is hij de beste. Sommigen noemen Fangio, Jim Clark, Stirling Moss of de in 1994 verongelukte Ayrton Senna. Maar je hoeft alleen maar naar zijn erelijst te kijken en je weet dat Schumacher de beste is. Senna mag dan 61 keer pole positie hebben behaald, maar voor mij staat hij in de schaduw van Schumacher."

Uitslag:
1. Michael Schumacher (Dui/Ferrari), de 306,069 km in 1u41'49"675 (gem.: 180,344 km/u)
2. Rubens Barrichello (Bra/Ferrari) op 3"363
3. David Coulthard (GBr/McLaren-Mercedes) 3"940
4. Ralf Schumacher (Dui/Williams-BMW) 49"687
5. Mika Hakkinen (Fin/McLaren-Mercedes) 1'10"293
6. Nick Heidfeld (Dui/Sauber-Petronas) op 1 ronde
7. Kimi Raikkonen (Fin/Sauber-Petronas)
8. Juan-Pablo Montoya (Col/Williams-BMW)
9. Jacques Villeneuve (Can/BAR-Honda) op 2 ronden
10. Jean Alesi (Fra/Jordan-Honda)
11. Pedro de la Rosa (Spa/Jaguar)
12. Jos Verstappen (Ned/Arrows-Asiatech) op 3 ronden
De andere deelnemers werden niet in de uitslag opgenomen.

Oorzaken opgaves:
Eddie Irvine (GBr/Jaguar): uit de baan gegaan in de 1ste ronde
Luciano Burti (Bra/Prost-Acer): uit de baan gegaan in de 9de ronde
Enrique Bernoldi (Bra/Arrows-Asiatech): spin in 12de ronde
Jenson Button (GBr/Benetton-Renault): spin in 35ste ronde
Fernando Alonso (Spa/European Minardi): uit de baan gegaan in 38ste ronde
Jarno Trulli (Ita/Jordan-Honda): hydraulische problemen in 44ste ronde
Olivier Panis (Fra/BAR-Honda): electrische problemen in 59ste ronde
Tarso Marques (Bra/European Minardi): oliedruk 64ste ronde
Heinz-Harald Frentzen (Dui/Prost-Acer): uit de baan gegaan in de 64ste ronde
Giancarlo Fisichella (Ita/Benetton-Renault): motorproblemen 68ste ronde.