Toeleveringspark kan Opel 1.700 frank per auto doen besparen

Print
"De kostprijs van een auto wordt voor 15% bepaald door transport en opslag. Als Opel er in slaagt om dat percentage te halveren door het opzetten van een toeleveringspark, dan doet het al een gigantische zaak", zegt Hugo Maris van Agoria. Het voorbeeld van Ford in Saar Louis wijst op een besparing van 1.700 frank per auto.
BR>
Opel wil zwaar besparen. De komende twee jaar moet de factuur met 2 miljard euro omlaag. Een deel van die vermindering moet komen van het inrichten van een toeleveringspark. Dat houdt in dat de autobouwer zijn leveranciers van onderdelen laat bouwen op zijn eigen terreinen en dat het transport van die onderdelen volautomatisch verloopt. In Antwerpen wil Opel het systeem invoeren bij de introductie van de opvolger van de Astra.

Maris heeft ervaring met het uitbouwen van een toeleveringspark. Bij Ford Genk werkte hij al een dergelijk project uit. "Pas eind dit jaar zullen we precies weten welke besparing het oplevert. Maar een park in het Duitse Saar Louis, waar de Ford Focus wordt gebouwd, wijst op een besparing van 38 dollar (nu zowat 1.700 frank) per auto. Dat mag niet veel lijken, maar als je het spreidt over 310.000 wagens, dan kom je al aan gigantische sommen", zegt de adviseur van Agoria, het vroegere Fabrimetal.

Maris: "De meest efficiënte autofabriek van Europa is die van Nissan in het Engelse Sunderland. Die legt zich nog uitsluitend toe op haar kernactiviteiten: niet het produceren, maar wel het assembleren van een auto. Elke productie van onderdelen gebeurt door een toeleverancier en dat op de terreinen van de autofabriek zelf."

"Opel kan nog veel besparen", weet Maris. "Nu koopt het zetels bij Johnson Controls in Geel en brandstoftanks bij Plastic Omnium in Turnhout. Die zijn veel te lang onderweg. Je moet die in Antwerpen zelf kunnen maken. Dat betekent dus niet dat je ze in Oost-Europa bestelt. Neen, de lokale werkgelegenheid blijft lokaal. Dat geldt ook al je de productie van onderdelen uitbesteedt aan een toeleverancier en je tegelijk een deel van het personeel laat mee overstappen. Bij Ford Genk trokken zo 450 mensen naar een nieuwe werkgever met behoud van loon en arbeidsvoorwaarden. Wie er nadien bijkwam, zat wel in een lagere loonklasse."