Mortier licht sluier over zijn nieuwe opdracht aan de Ruhr

Print
Alain Platel, Nick Cave, Bill Viola en, vooral, heel veel Mozart. Dat worden de hoofdingrediënten van de eerste Ruhr-Triennale in het najaar van 2002, het driejaarlijkse festival waar Gerard Mortier na zijn Salzburg-avontuur als intendant aan de slag gaat. Mortier lichtte zaterdag in de rand van de Salzburger Festspiele - zijn laatste - een tip van de sluier van het prestigieuze project in Noordrijn-Westfalen op.
BR>
Mortier noemde zijn nieuwe taak een "echte uitdaging". De Gentenaar vindt het met name boeiend hoe met de klassieke canon kan worden omgegaan in een bij uitstek industrieel gebied als de Ruhr. Dat hij op Wolfgang Amadeus zal terugvallen, hoeft niet te verwonderen, "want met Mozart ben je eigenlijk nooit klaar". De Mozart-cyclus begint in 2002 met 'Don Giovanni' en gaat de volgende jaren voort met 'Cosi fan Tutte' (2003) en de 'Figaro' (2004) waarmee dit jaar Christoph Marthaler in Salzburg uitpakt. Voorts wil Mortier de oorspronkelijk voor Salzburg geplande wereldpremiere van de opera 'Heliogabal' (Heliogabalus, een Syrische keizer van het derde-eeuwse Rome) van Matthias Pintscher naar de Ruhr brengen.

Op theatergebied komt Vlaming Alain Platel met een Mozart-project in de jonge traditie van Luc Percevals en Tom Lanoyes Shakespeare- bewerking 'Ten Oorlog!'. De Nederlander Johan Simons zal uitpakken met een project over de ritualisering van gevoelens. Het nieuwe stadion van voetbalclub Schalke 04 (de club met de vele Belgen) wil Mortier gebruiken voor uitstapjes naar de popmuziek. De intendant denkt met name aan samenwerking met Herbert Grönemeyer en Nick Cave. Wat de plastische kunst betreft, voorziet Mortier in Oberhausen een installatie van videokunstenaar Bill Viola.