Veeg de klassieke literatuur aan je gat

Print
Een Duitse firma die reclame drukt op toiletpapier gaat nu ook de klassieke literatuur aan zijn aanbod toevoegen. Georges Hemmerstoffer hoopt een bofkont te zijn en een nieuw, euh... gat in de markt te hebben gevonden.
De 52-jarige Hemmerstoffer, stichter van de firma Wishi, zei op het idee te zijn gekomen toen het copyright verliep op werken van van de Romantische dichter Heinrich Heine en andere Germaanse grootheden. Zijn idee ontsproot niet, zoals clichématig wordt gedacht, in Rodins denkerpositie op de pot. Volgens de ondernemer uit Osnabrück heeft zelfs een hedendaags (lees: nog niet overleden) schrijver zich aangeboden om zijn belletrie op WC-papier te laten drukken.
Aangezien de meeste romans niet op één rol poeppapier kunnen gedrukt worden, denkt Hemmerstoffer aan een actualisering van het pre-Guthenbergiaanse perkaments- of manuscriptenidee: het opsplitsen van een boek in verschillende rollen. Wishi hoopt het idee op de Frankfurter Buchmesse van 2002 aan de man/uitgever te brengen. De bedoeling is dat de toiletrollen uiteindelijk in de boekwinkel te koop zijn.
De Duitse ondernemer meent dat er wel degelijk een publiek voor zijn vinding bestaat: de gemiddelde Duitser brengt dagelijks tussen het kwartier en de twintig minuten door op het kleine kamertje. Als de romantiek van Heine en co de consument op de pot niet behaagt, kan hij/zij er nog steeds (on)eigenlijk gebruik van maken door zijn/haar gat aan de Weltschmerz en de Lorelei te vegen. Voor veel literatuurcritici brengt Hemmerstoffer enkel maar iets in de praktijk wat zich al decennia in de geesteswereld afspeelt: vele mensen halen hun neus op voor de Klassieken (en voortaan, wat de geur betreft, terecht). Overigens is het recycleren van het klassieke ideeëngoed bij uitstek een postmoderne aangelegenheid.