BELGA DEADLINE: Master Rally: Eindoverwinning Schlesser en Tiainen

Print
PETRA - De Fransman Jean-Louis Schlesser (Schlesser), bij de auto's, en de Fin Kari Tiainen (KTM), bij de motoren haalden, zaterdag, bij de laatste etappe van Wadi Rum naar Petra in Jordanië, de eindoverwinning binnen van de Master Rally, een mache om het wereldkampioenschap rally-raid.
BR>
De tweede en derde plaats waren bij de auto's respectievelijk voor de Duitse Jutta Kleinschmidt (Mitsubishi) en onze landgenoot Grégoire de Mévius (Nissan), en bij de motoren voor de Italiaan Giovanni Sala (KTM) en de Fransman Jean Brucy (KTM).

De tiende en laatste etappe werd bij de wagens gewonnen door Jutta Kleinschmidt, voor de Fransen Thierry Delavergne (Nissan) en Philippe Wambergue (Ford). "Het aantal lekke banden bepaalde het verloop van de Master Rally", aldus Kleinschmidt. "Ik had zes lekke banden, Schlesser één", besloot de jonge Duitse.

Schlesser begon met een voorsprong van een goeie tien minuten aan de laatste etappe, en besloot geen risico's te nemen. Met een vierde plaats en een achterstand van 3'01" op Kleinschmidt, stelde hij zijn eindoverwinning veilig.

Eerste landgenoot in de eindstand is de Mévius. Via een vijfde stek in de laatste proef werd zijn derde plaats niet meer in gevaar gebracht. De enige volledige Belgische equipe, Jacques Loomans/Marc Lauwers (Mitsubishi), finishte zaterdag veertiende. Zij werden twaalfde in de eindstand.

Eindwinnaar Tiainen sloot zijn Master Rally mooi af door zelf de laatste etappe binnen te slepen. De zevenvoudige enduro-kampioen had nog nooit een rally raid gewonnen. Tweede in de stand werd de Italiaan Giovanni Sala (KTM), en derde diens landgenoot Marco Borsi (Honda).

Onze landgenoten Patrick Lebon (KTM, achtste in de laatste etappe) en Patrick Lambin (BMW, twaalfde in de laatste etappe) eindigden respectievelijk als zevende en vijftiende in de eindstand.

De slotbalans van de Master Rally van organisator René Metge zou positief geweest zijn, ware het niet dat de dood van de Britse motorrijder, John Deacon (BMW), slachtoffer van een zware val tijdens de zevende etappe op 8 augustus, een schaduw over het evenement wierp.

De 20 motoren en 27 auto's aan de aankomst vertrokken op 2 augustus in Cannet (Frankrijk), waarna ze achtereenvolgens Italië, Griekenland, Turkije, Syrië en Jordanië doorkruisten. Een totaal van 5700 km, waarvan de helft tegen de klok.

Uitslag 10de special: Wadi Rum - Ras An Naqad (159 km)
Motoren:

1. Kari Tiainen (Fin/KTM) in 1u52'28"
2. Giovanni Sala (Ita/KTM) op 0'42"
3. Marco Borsi (Ita/Honda) 11'18"
4. Michael Griep (Dui/BMW) 15'58"
5. Jean Brucy (Fra/KTM) 23'57"
...
8. Patrick Lebon (Bel/KTM) 31'19"
12. Patrick Lambin (Bel/BMW) 43'18"

Auto's:
1. Jutta Kleinschmidt (Dui/Mitsubishi) in 1u49'08"
2. Thierry Delavergne (Fra/Nissan) op 0'16"
3. Philippe Wambergue (Fra/Ford) 0'49"
4. Jean-Louis Schlesser (Fra/Schlesser) 3'21"
5. Grégoire de Mévius (Bel/Nissan) 5'11"
...
14. Jacques Loomans/Marc Lauwers (Bel/Mitsubishi) 26'32"

Eindstand:
Motoren:

1. Kari Tiainen (Fin/KTM) in 24u17'13"
2. Giovanni Sala (Ita/KTM) op 21'08"
3. Jean Brucy (Fra/KTM) 4u13'15"
4. Michael Griep (Dui/BMW) 5u05'10"
5. Didier Py (Fra/BMW) 5u07'37"
...
7. Patrick Lebon (Bel/KTM) 5u16'36"
15. Patrick Lambin (Bel/BMW) 10u00'56"

Auto's:
1. Jean-Louis Schlesser (Fra/Schlesser) in 23u25'40"
2. Jutta Kleinschmidt (Dui/Mitsubishi) op 7'04"
3. Grégoire de Mévius (Bel/Nissan) 42'08"
4. Thierry Delavergne (Fra/Nissan) 2u01'10"
5. Vlodislav Rakitiansky (Rus/Mitsubishi) 4u17'45"
...
12. Jacques Loomans/Marc Lauwers (Bel/Mitsubishi) 6u32'36"