Theatraal kabaal

Print
Theatraal, theatraler, theatraalst. Dat leek wel het motto van EuroRock 2001. In die mate soms dat de podium-act belangrijker is dan de muziek. Wij visten de volgende top drie uit het aanbod van de tweede festivaldag.
Opwarmen doen we met het Nederlandse Gail Of God. De zanger en gitarist werpen zich non-stop tegen het metalen hekwerk dat als ee nsoort van vangnet opgesteld staat voor de drummer. Gail Of God is een groep met een religieuze boodschap, nl. dat God de universele waarheid spreekt. Misschien kan de hemelvader toch beter andere pr-mensen in dienst nemen. Geen wonder dat de kerken leeglopen.
Het Duitse Feindflug combineerde amateurtoneel aan een militaristische percussie-set. De gemuilkorfde drummer werd als een wild beest het podium opgesleurd, een roadie werd met een Luger gefusilleerd en een andere pechvogel tot knetterens toe op een elektrische stoel gezet. Feindflug wil dat de luisteraar nadenkt over de gruwel van de Tweede Wereldoorlog opdat zulke dingen niet meer zouden gebeuren. Dat op de eerste rij vier fans van de extreem-rechtse groep Bohse Onkelz stonden te shaken op hun kale industrial betekent dat ze hun boodschap niet echt klaar en duidelijk overbrengen.
Het summum van de wansmaak kreeg de festivalganger van het eveneens Duitse Umbra Et Imago. De oudgediende baanbrekers van gothic SM-industrial brachten een show die doorgaans achter gesloten deuren van een SM-kerker gehouden wordt. Vlammenwerpers spuwen metershoge vuurzuilen, een poedelnaakte blondine wordt vastgeketend en gefolterd. We besparen u de details, maar met de trefwoorden 'tepelklemmen', 'zweep', 'blinddoek' en 'heet kaarsvet' komt u al een eind. Ook de frontcreep ontsnapt er niet aan: een harpij met vampierentanden hurkt zich en trakeert hem op een orale bevrediging. U zou voor minder demonische klanken uitstoten.