Prijzen IKEA variëren tot 40% binnen de EU

Print
De prijzen voor identieke IKEA-producten variëren tot 40% in een onderzochte groep van 10 EU-lidstaten. Dat is aanzienlijk meer dan de 14% concurrentiemarge die de Europese Commissie toelaat. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Utrecht, dat concludeert dat 75% van de prijsverschillen 'onverklaarbaar' is.
De EU is een eengemaakte markt, alle formele handelsbarrières zijn opgeheven. De Law of One Price (LOP), de gangbare economische theorie, voorspelt dat dit leidt tot eenzelfde prijs voor hetzelfde product, in welke EU-lidstaat dan ook. Om na te gaan in hoeverre dat klopt, vlooiden de Utrechtse economen Wolter Hassink en Ronald Schettkat de IKEA-catalogi van 1998 en 2001 uit 10 verschillende EU-landen na. IKEA is de ideale toetssteen, omdat zowel de producten als de winkelformule hetzelfde zijn over heel de wereld. Voor de onderzochte 220 IKEA-producten stelden ze echter grote prijsvariaties vast, zowel per productgroep (bijvoorbeeld kasten) als per product (bijvoorbeeld de Billy boekenkast: 54 euro in Nederland, 39 euro in Duitsland).
«Die prijsvariaties kunnen slechts gedeeltelijk verklaard worden door de verschillen in arbeidskost, btw en andere landspecifieke kostcomponenten. Die zijn goed voor 25% van de prijsverschillen. De overige 75% zijn onverklaarbaar», zegt Wolter Leemans.