Synergiemogelijkheden voor Interbrew

Print
Interbrew koopt onder voorbehoud van goedkeuring door de Duitse en Europese concurrentieautoriteiten de Duitse brouwerij Beck's voor 72,1 miljard frank (1,78 miljard euro). Met een volume van 5,5 miljoen hectoliter is Beck's de vierde grootste bierbrouwer in Duitsland. Ongeveer 60 procent van zijn bierproductie wordt geëxporteerd. Beck's is internationaal het belangrijkste Duitse merk aanwezig in 120 landen.
Tijdens een telefonische persconferentie verantwoordden Luc Missorten (Executive Vice-President en Chief Financial Officer) en Corneel Maes (woordvoerder) maandagmorgen de hoge prijs die Interbrew betaalde voor Beck's met verwijzing naar de unieke positie die Beck's bekleedt op de Duitse markt en haar sterke positie op de buitenlandse markten die een zeer goede synergie biedt met Stella Artois, het huidige vlaggeschip van Interbrew op de premiummarkt.
"Beck's is momenteel één van de leidende premiummerken op de Duitse markt met sterke ontwikkelingspotentialiteiten. Het bezit in Duitsland een naambekendheid van 95 procent en valt vooral sterk in de smaak bij Duitse jongvolwassenen", aldus Maes. Het biedt Interbrew, dat pas vorige week haar intrede deed op de Duitse markt door de verwerving van de veel kleinere Duitse brouwer Diebels, volgens Missorten en Maes ook een uitstekende startpositie tot verdere acquisities op de Duitse markt.
De Duitse markt, goed voor meer dan 100 miljoen hl bierverbruik per jaar, is thans zeer gefragmenteerd, maar Interbrew is ervan overtuigd dat zich de komende jaren ook hier een consolidatie zal voordoen. Missorten verwees hierbij naar de 8 overeenkomsten die de jongste 18 maanden in Duitsland gesloten werden. "We willen een actieve rol spelen in dit consolidatieproces, zij het voorzichtig en selectief, en zijn ervan overtuigd dat de positie van insider die we thans verworven hebben met de koop van Beck's ons terzake betere mogelijkheden biedt", aldus Missorten.
Ook de huidige export van Beck's biedt Interbrew heelwat opportuniteiten. "Er zijn uitstekende synergiemogelijkheden tussen Beck's en Stella Artois omdat in een aantal landen land het ene bier sterk staat en het andere zwak. In andere landen is dat net omgekeerd", aldus Maes. De Verenigde Staten is de belangrijkste exportmarkt van Beck's. Dit bier verstevigt Interbrew's strategie tot uitbouw van een reeks internationale luxe- en speciaalmerken als aanvulling op lokale merken.
De verwerving van Beck's brengt Interbrew wereldwijd na Heineken op de tweede positie van de premiumbieren. Met Beck's erbij heeft Interbrew in de premiumsector thans een marktaandeel van zo'n 10 procent. Wat het totale biervolume betreft is Anheuser Busch nog steeds wereldwijd de onbetwiste koploper. De aankoop van Beck's vertegenwoordigt zo'n 15 procent van de totale waarde van Interbrew (516,3 miljard frank of 12,8 miljard euro).