Unilever haalt 35 miljard winst binnen

Voeding- en wasmiddelenconcern Unilever heeft het tweede kwartaal goed gedraaid. De winst nam toe met acht procent naar 35 miljard frank. Unilever verwacht dat het zich kan onttrekken aan de economische teruggang die haar belangrijkste afzetmarkten doormaken. Bij de publicatie van de halfjaarcijfers laat bestuursvoorzitter Burgmans weten dat de programma's van kostenbesparing en de concentratie op de meest bekende merken van Unilever vruchten afwerpt. De Nederlands-Britse multinational denkt dat het op deze wijze goed bestand is tegen mindere economische omstandigheden. Unilever handhaaft de verwachting dat de winst per aandeel in 2001 uitkomt op 'lage dubbele groeicijfers'.

GPD

BR>

Unilever heeft de afgelopen jaren een strategie ingezet waarbij minder bekende merken worden geschrapt en voortaan wordt geconcentreerd op vierhonderd topmerken. Het bedrijf wil daarmee onder meer sterk besparen op marketingkosten. Recente grote aankopen, zoals Ben & Jerry's (ijs), Bestfoods, Slim-Fast (in de VS) en Amora Maille (Frankrijk) past in deze strategie van sterke merken. De integratie van deze aankopen verloopt volgens plan, stelt Unilever. Het bedrijf zegt daar nu reeds de voordelen te voelen.