"Siemens wil meegroeien met Clijsters en Henin"

HASSELT -

Voor elke foto waar Anna Kournikova samen met een Adidas-logo te zien is, krijgt ze 700.000 frank. Niet slecht voor een tennisster die nog nooit een toernooi won. Om maar te zeggen dat sport en sponsoring innig met elkaar verweven zijn.

Frank Jacobs

Daarom vindt u vandaag ook een halve bladzijde reclame in de krant, waarop Siemens de Wimbledon-prestaties van Justine Henin en Kim Clijsters in de verf zet. «Wij willen meegroeien met onze toptennissers», zegt Vera Janssens, sponsoringverantwoordelijke bij Siemens. Siemens sloot in april een tweejarig sponsorcontract met Clijsters en Henin, en dat heeft de fabrikant van huishoudelijke apparaten geen windeieren gelegd. Twee keer al pakte Siemens uit met paginagrote advertenties in alle dagbladen: na de halve finale tussen 'haar' twee tennissters op Roland Garros, en na de finale met Clijsters. Top-topical Net zoals de vorige twee advertenties, is ook deze van Siemens een

top-topical: dat betekent dat de inhoud van de advertentie afhankelijk is van de actualiteit, en ook dat ze daarom goedkoper is voor de adverteerder. Vera Janssens: «We hebben voor de advertentie van vandaag vier versies voorbereid: eentje voor als beide dames de kwartfinales zouden halen, eentje voor wanneer geen van beiden dat zou halen, en twee voor als slechts één van beiden het zou halen». Siemens wil meegroeien met haar sporthelden, maar een zich opdringende vraag is: waarom? De link tussen Siemens en sport is al iets moeilijker te leggen als in het geval van de andere sponsors van Kim Clijsters, te weten Nike en Sanex. Dus: waarom? «Zoals ieder groot bedrijf, is sponsoring een onderdeel van onze communicatiestrategie. We sponsoren wetenschap en onderzoek, kunst en cultuur, corporate citizenship - dat kan je vertalen als 'goeie wereldburger zijn', en tenslotte sport. Ook sport, omdat je daarmee een groot publiek bereikt, en ook een breed publiek, met allerlei doelgroepen. Jongeren bijvoorbeeld, belangrijk, want we doen zo'n 800 aanwervingen per jaar. En ook als doelpubliek voor onze gsm's. Maar ook huismoeders, omwille van onze huishoudelijke apparaten als wasmachines, droogkasten, enzovoorts. En ook huisvaders: we hebben immers ook producten voor doe-het-zelvers en kleine zelfstandigen als bijvoorbeeld chauffagisten». Waren de vorige advertenties nog gewoon felicitatief, in die van vandaag wordt al directer de Siemens-kaart getrokken: «Die van vandaag is al meer wervend, ja. Ik verklap niets, ga zelf maar kijken...» «Nike feliciteert haar atleten niet» BRUSSEL - Kim Clijsters wordt niet alleen gesponsord door Siemens en Sanex, ook door Nike. Toch huurt het sportmerk geen advertentieruimte af om haar atleten ondersteunen. «Nike feliciteert haar atleten niet via advertenties. Onze basisfilosofie is anders: we zoeken atleten omdat ze ikonen zijn voor hun sport, maar ook omdat ze ons kunnen helpen om betere producten te maken», zegt Drieke Leenknegt, communications manager van Nike België. «Wij vragen hen regelmatig: wat heb je nodig?» En dat gebeurt in een zeer letterlijk op te vatten dialoog. «Kim is een sportvrouw, en dat is heel belangrijk in het kader van onze women's campaign: daarmee richten we ons op een publiek in heel Europa, en maken we gebruik van Europese topdesigners. Sportkledij voor en door vrouwen, dat is het idee. Zo is Kristina Szasz de ontwerpster voor onze vrouwentenniscollectie. Kristina ontmoet en kent onze atletes, en weet dan ook wat de wensen zijn van Mary Pierce, van Kim Clijsters,... Neem nu het hemdje waarmee Kim op Roland Garros heeft gespeeld, met die onderstukjes onder de oksels. Die dienen om transpiratie snel weg te werken, zodat je een grote freedom of movement krijgt.» Niet dat Kim daar persoonlijk om gevraagd heeft, maar als haar ster nog meer gaat schitteren, misschien wel: «Voetballer Edgard Davids heeft samen met ons een schoen ontworpen, helemaal gemaakt naar zijn wensen». FJ Ruzie Delta Lloyd-Clijsters «is dicht bij een oplossing» TURNHOUT - Sponsors kunnen pronken met hun sportsterren, maar ook anderen willen wel eens gaan lopen met pluimen waar ze, volgens de kleine lettertjes van hun contract, geen recht op hebben. IMG, het managementbureau van Kim Clijsters, onderzoekt zo inbreuken op haar portretrecht door 10 firma's of instanties: Vacature, Flair, Axa, RES/Barter, Mitsubishi, ABN Klimatisatie, Tampax, De Lijn, de provincie Limburg en Delta Lloyd. De advertentie van die laatste herinnert u zich nog wel: een herwerking van een Delacroix-schilderij, waarbij de dame-met-blote-borsten op de barricades was voorzien van Kims gezicht. Daar kon niet iedereen mee lachen. «Maar ondertussen hebben we contact met de familie, en we zijn nog altijd on speaking terms», zegt Marc Stevens, woordvoerder van Delta Lloyd. «Over de inhoud van die gesprekken kan ik moeilijk iets kwijt, behalve dat we dicht bij een oplossing zijn. Als Wimbledon er nu niet geweest was, was die er al, maar uiteraard is de sport prioritair». Die oplossing zal dus voor één van de komende dagen zijn... F