BNP Paribas Fortis investeert in netwerk en personeel

BNP Paribas Fortis blijft investeren in zijn kantorennetwerk en personeel, en stelt de klant steeds meer centraal. Dat bleek dinsdag, bij het opmaken van de balans na twee jaar integratie in het Franse BNP Paribas. Het was de eerste persconferentie van Max Jadot, die sinds 1 maart de Fransman Jean-Laurent Bonnafé opvolgde aan het hoofd van de bank.

belga.be

In mei 2009 stelde het Franse BNP Paribas een plan op voor haar kersverse Belgische dochter. Het plan loopt eind volgend jaar af en "zit goed op schema", aldus Jadot. De balans van het Belgische Fortis werd al bijna gehalveerd (-41 pct tot 348 miljard euro), onder meer door te snoeien in de obligatieportefeuille en de portefeuille Amerikaanse gestructureerde kredieten. De solvabiliteit verbeterde tot 16,5 procent (tier 1-ratio). Op het vlak van liquiditeit -een teer punt bij heel wat banken ten tijde van de kredietcrisis- verbeterde de ratio deposito's/kredieten tot 119 pct. "We halen nu al de ratio's van Bazel III", verklaarde de nieuwe topman. Ook de synergieën door de integratie met BNP Paribas overtreffen de verwachtingen. "Aanvankelijk was er sprake van 900 miljoen euro, maar de doelstelling ligt nu op 1,2 miljard euro. Een bedrag dat we eind volgend jaar zouden moeten halen", aldus Jadot. Op commercieel vlak was er dinsdag eveneens goed nieuws. "De marktaandelen blijven stijgen". In het eerste kwartaal van dit jaar stegen de bankdeposito's met 10,9 procent tot 101 miljard euro. Bij de kredieten werd een groei van 4,6 pct opgetekend, tot 85,1 miljard euro. "Vooral bij de kmo's stijgt de vraag naar kredieten sinds begin dit jaar met 5 à 10 pct. Dit is bemoedigend en kan erop wijzen dat de economie verder aantrekt", luidde het dinsdag. In de toekomst wil BNP Paribas de klant nog meer centraal stellen. De bank investeert op drie jaar zo'n 200 miljoen euro in de relatie met die klant. Het kantorennetwerk (1.031) is het grootste van België en dat wil men zo houden. Daarnaast worden de openingsuren van de callcentra uitgebreid, van 7 uur tot 22 uur, en komen er meer privatebankingkantoren. De bank was ook één van de eerste die "mobile banking" lanceerde. BNP Paribas blijft ook in personeel investeren. De bank telt nu zo'n 17.000 werknemers in België en dat aantal zou de volgende jaren niet verminderen. "De grote uitdaging is de relatief grote uitstroom (de gemiddelde leeftijd bedraagt 48 jaar) op te vangen met competent personeel", verklaarde nummer twee bij de bank, Filip Dierckx. Dit jaar zouden zo'n 300 vertrekkers moeten worden vervangen, en de volgende jaren zou dat oplopen tot 600 per jaar.