Belgische export naar groeilanden laat groeipotentieel onbenut

De Belgische export naar groeimarkten zoals China en India is de afgelopen jaren sterk gestegen, maar laat nog groeipotentieel onderbenut. Dat laat een onderzoek naar het Belgische exportgedrag van de afgelopen tien jaar door ING België zien.

In 2010 was de Belgische goederenexport goed voor zo'n 208 miljard euro, of 60 procent van het bbp.

belga.be

Dat is 33 procent meer dan tien jaar geleden. In 2008 was de stijging ten opzichte van 2000 nog 40 procent (220 miljard euro), maar dat was voor de economische crisis. "De globale internationale handel is, ondanks het herstel, nog niet terug op haar niveau van voor de crisis", zegt ING-econoom Philippe Ledent. De Belgische buitenlandse handel was in 2010 vooral gericht op Europa (78 procent van de totale uitvoer). De Belgische export buiten Europa (22 procent), goed voor een totaalwaarde van 45 miljard euro, richtte zich vooral naar de Amerikaanse afzetmarkt (39 procent) en de Aziatische (50 procent). Wat betreft Azië, een sterke groeimarkt, is dat een stijging van 5 procent in 10 jaar. "Dat is niet slecht. Zo exporteert België naar China drie keer meer dan 10 jaar geleden. Maar er zijn ook groeimarkten zoals Thailand, waar de exportgroei van het afgelopen decennium niet hoger is dan onze gemiddelde exportgroei (33 procent nvdr.)", zegt Ledent. "Daar kan nog meer voordeel uit gehaald worden". Ter vergelijking: daar waar in 2000 het aandeel van de Belgische export naar China 1 procent bedroeg, is dat tien jaar later 2 procent. Buurland Duitsland ging van 2 naar 6 procent. "Duitsland heeft meer geprofiteerd van de sterkst groeiende economieën", besluit Ledent.