RTL Group lanceert zich op themazenders in India

De grootste audiovisuele groep in Europa, RTL Group, heeft een joint venture ondertekend met het Indiase conglomeraat Reliance Broadcast Network Limited. De groep wil zich zo lanceren op de Indiase markt via thematische televisiezenders.

In maart werd al een niet bindende intentieverklaring ondertekend tussen de twee sectorgenoten, maar nu is het doel van RTL - een netwerk van thematische tv-zenders op te starten in India - concreter geworden.

belga.be

De basisinvestering, waarover geen financiële gegevens vrijgegeven worden, voorziet in de oprichting van twee Engelstalige kanalen voor een stedelijk doelpubliek. "Het gaat om een middelgrote investering", geeft woordvoerder van RTL Group Oliver Fahlbusch mee. "De kanalen zullen vooral door adverteerders gefinancierd worden". De eerste zender zal van internationale inhoud voorzien worden door vooral FremantleMedia, het productiehuis van de groep. Het andere themakanaal wil via actieprogramma's en extreme sporten het mannelijke Indiase publiek aanspreken. De zenders zouden van start moeten gaan in de tweede jaarhelft, preciseerde Fahlbusch. "RTL gelooft enorm in de Indiase markt, een jonge markt die houdt van televisie en die impressionante groeiperspectieven biedt", zegt Andreas Rudas, hoofd van de regionale activiteiten van RTL Group, verder in het persbericht. RTL, goed voor 40 tv-zenders en 33 radiostations in tien Europese landen, doet daarmee zijn intrede op de Aziatische markt. "India is hier de logische keuze voor RTL, omdat het een grote markt is, die openstaat voor buitenlandse investeerders, en met een democratisch regime", legt Fahlbusch uit.