Belgische consument wordt minder merktrouw

De Belgische consument is minder merktrouw dan vorige jaren en merken moeten harder knokken voor de gunst van de consument. Dat blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek 2011 van Reader's Digest bij meer dan 33.000 consumenten in 16 Europese landen.

belga.be

In België werden 2.687 mensen ondervraagd.

In de categorie banken geniet BNP Paribas Fortis vandaag het meeste vertrouwen bij de Belgische consument, waar vorig jaar KBC nog de koppositie had. Wat computers betreft is Acer bij de Belg het favoriete merk, tegenover HP Compaq een jaar eerder. Bij de kredietkaarten blijft Visa het sterkste merk, bij de categorie "pijnstillers" is dat Dafalgan. Verder beschouwt de Belg Dash als het betrouwbaarste wasmiddelmerk en haalt C&A het in de categorie kledingwinkels. Enkele andere favoriete merken zijn Alpro Soya, Becel margarine, Neckermann reizen en Geox schoenen. Opmerkelijk op internationaal gebied is dat Nivea en Nokia in 15 van de 16 onderzochte landen in hun categorie op kop staan. Visa is in 14 landen de meest betrouwbare kredietkaart.