Leerlingen Alicebourg ronden geïntegreerde werkperiode af

Net als alle andere jaren werd er in Alicebourg een geïntegreerde werkperiode georganiseerd (GWP) voor alle leerlingen. Dit jaar werd er echter een andere aanpak gehanteerd. Hoe ging de GWP in zijn werk? Onze klassen werden ingedeeld in groepen die aan eenzelfde thema moesten werken gedurende het tweede semester.

KATRIEN KNUTS

Alle vakken werden geïntegreerd en de thema's werden gekozen op basis van de vakoverschrijdende eindtermen die nog niet voldoende aan bod waren gekomen. Zo werkten bijvoorbeeld alle leerlingen van 1B aan het thema 'veiligheid'. Er werd aandacht geschonken aan veiligheid inzake verkeer, genotsmiddelen, ICT, media, ... maar ook andere maatschappelijke problemen kwamen aan bod. Op vrijdag 6 mei vond dan de apotheose plaats en gingen de leerlingen in het kader van dat bepaalde thema op uitstap of werden er workshops op school georganiseerd. De leerlingen van 1B, rekening houdend met de voorschriften omtrent hygiëne, bakten cakejes en maakten een heerlijke fruitsla. Ze deden een stellingenspel rond vooroordelen, gingen met het openbaar vervoer naar Zutendaal en trotseerden daar het 'blotevoetenpad'. Deze afsluitingsdag werd als zeer positief ervaren en de leerlingen zagen de achterliggende doelen ervan en gingen er nog meer in op, doordat ze op voorhand een hele lessenreeks kregen over de desbetreffende thema’s. Kortom, het was een leuke maar vooral een leerrijke periode/dag!


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio