Belgische bedrijven vinden mobiel werken nuttig maar duur

Zowat drie kwart van alle Belgische ondernemingen gelooft dat mobiel werken bijkomende waarde oplevert, maar slechts een minderheid voegt de daad bij het woord. Wellicht vormen de kosten voor mobiel internet in ons land een belemmering, want 77 procent van 506 bevraagde bedrijven vindt die te hoog.

belga.be

Dat leert een studie naar mobiel werken voor softwarefabrikant SAP door onderzoeksbureau iVOX.

Als bedrijven al een beleid hebben inzake mobiel werken, betekent dat meestal dat ze hun medewerkers een gsm (66 procent) of een laptop (58 procent) ter beschikking stellen. Smartphones en tablet-pc's komen maar voor bij respectievelijk 32 en 14 procent van de ondervraagde bedrijven. Volgens de studie laat 49 procent van de bedrijven toe dat er thuis wordt gewerkt, al is slechts 38 procent bereid om het internetabonnement te betalen. Behalve e-mail en internettoegang zijn de meest populaire mobiele toepassingen: goedkeuringen verkrijgen (42 procent), verkoop- of klantenrelatietools (37 procent) en gepresteerde uren bijhouden (34 procent). Circa 40 procent van de bedrijven biedt zijn medewerkers toegang tot mobiele applicaties die specifiek zijn voor de onderneming. Gebrek aan kennis en vertrouwen in dergelijke technologie zijn de belangrijke obstakels. De voornaamste reden om er niet aan te beginnen is de overtuiging dat men dat niet nodig heeft. Liefst 83 procent van deze groep bedrijven geeft aan dat de kans klein (43 procent) of onbestaande (40 procent) is dat daar binnen het jaar verandering in komt. De tevredenheid van bedrijven die kozen voor mobiel werken, is anderzijds groot: 63 procent is overtuigd dat mobiele hulpmiddelen de productiviteit en rentabiliteit bevorderen. Zes op de tien zeggen deze instrumenten nodig te hebben.